Onrustige tijden in de Duitse auto-industrie

Bij zowel Daimler als de Volkswagen Groep woeden zware conflicten tussen de directie aan de ene kant en de werknemers en hun bonden aan de andere kant over de te volgen koers. Bij BMW is het op dit moment nog rustig maar dat kan ook stilte voor de storm zijn.

Daimler heeft eindelijk toegegeven aan de druk van haar grootste aandeelhouder, eigenaar Li Shufu van de Chinese Geely Groep die bijna tien procent van de aandelen in handen heeft. Daimler en Geely gaan nauw samenwerken bij een nieuwe generatie dieselmotoren voor toepassing in hybride auto’s. De motoren zullen in grote aantallen worden gebouwd in Europa en China, waarbij de verhouding nog niet vast staat. Geely denkt ze ook te gebruiken voor auto’s van het Zweedse dochterbedrijf Volvo maar die worden dan ook uit China aangevoerd waarmee de Europese productie impliciet ondermijnd zou worden.

Solidariteitsacties

Voor Daimler-topman Ola Källenius past de samenwerking met Geely in de plannen om miljarden aan kosten te besparen. Maar die plannen, waarbij 30.000 van de huidige 300.000 banen op de tocht staan, zijn volstrekt in het verkeerde keelgat geschoten bij de werknemers. De machtige vakcentrale IG Metall heeft hen vorige week in een persoonlijke brief opgeroepen tot ‘solidariteitsacties’ en personeelsvergaderingen bij alle vestigingen om te protesteren tegen de saneringskoers. “In de fabrieken sidderen de werknemers uit angst voor hun toekomst. Het personeel voelt zich verstoten bij de besluitvorming,’’ schrijft de bond. Dat personeel vreest ook dat goedkopere motoren uit China straks als dreigend voorbeeld worden gebruikt om besparingen, met name ook op de arbeidsvoorwaarden, door te drukken.

Hype

OR-voorzitter Michael Brecht komt nog met een ander argument: hij vindt dat Daimler en Källenius doorslaan bij de omschakeling naar elektrische auto’s. “Je kan niet alles op één kaart zetten. Elektrisch rijden is belangrijk, maar er is zowel bij de autobedrijven als in de politiek een hype rond ontstaan. We moeten verbrandingsmotoren niet in het verdomhoekje duwen. Wie dat doet, geeft alle werknemers een klap in het gezicht die jaren- en jarenlang op dit gebied fantastisch werk hebben verricht en die verbrandingsmotoren ook nu nog altijd verder verbeteren.’’

Vasthouden

De directie verwijt de OR en bonden op haar beurt er aan vast te houden dat alle bestaande afspraken onveranderd van kracht blijven, aldus een in de Duitse pers uitgelekte brief. “Dat is misschien in het verleden zinvol en juist geweest maar de situatie is grondig veranderd. Vasthouden aan de status quo is daarom geen optie.’’ Daimler benadrukt daarbij dat het uitgesloten is dat in Duitse fabrieken nieuwe en bestaande technologie naast elkaar gaan bestaan. “Dat is praktisch niet uitvoerbaar, er moet plaats worden gemaakt voor nieuwe zaken.’’

Onder druk

Bij de Volkswagen Groep is de spanning zo hoog opgelopen dat de viering van 75 jaar werknemersinspraak – ‘Mitbestimmung’ – niet erg feestelijk verliep. In die driekwart eeuw hebben de werknemers en hun vertegenwoordigers een grote inbreng geleverd en een krachtige positie opgebouwd, die ook wederzijds wordt gewaardeerd, maar dat alles staat nu danig onder druk. “Het gaat nu meer over confrontatie dan over coöperatie,” aldus de Duitse pers die spreekt van een ware machtsstrijd tussen OR-voorzitter en lid van de Raad van Toezicht Bernd Osterloh en CEO Herbert Diess die dan ook demonstratief wegbleef bij de viering.

Omschakelen

Diess wil, net als collega Källenius, de grootste autofabrikant ter wereld zo snel mogelijk omschakelen naar elektrische auto’s en legt daarnaast ook grote nadruk op software ontwikkeling. “Ik roep de OR op die ombouw niet te blokkeren,” zei hij onlangs in de zoveelste oproep aan het personeel. Concreet gaat het momenteel met name over de opvolging van financieel directeur Frank Witter, die volgende zomer met pensioen gaat, en van de in juni vertrokken inkoopbaas Stefan Sommer. Diess wil op die hoge posten graag gelijkgezinde collega’s neerzetten maar de OR ligt dwars. Dat lijkt een detailstrijd maar uiteindelijk gaat het wel om de richting waarin het autoconcern zich verder zal bewegen. Osterloh houdt Diess steeds voor dat hij niet om de OR en de bonden heen kan. “Crisissen worden bij Volkswagen niet even snel en over de ruggen van de collega’s geregeld.” Die volgende crisis zou Diess, wiens positie eerder dit jaar al eens wankelde, wel eens echt de kop kunnen kosten, speculeren goed ingevoerde Duitse bronnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Onrustige tijden in de Duitse auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Onrustige tijden in de Duitse auto-industrie

Bij zowel Daimler als de Volkswagen Groep woeden zware conflicten tussen de directie aan de ene kant en de werknemers en hun bonden aan de andere kant over de te volgen koers. Bij BMW is het op dit moment nog rustig maar dat kan ook stilte voor de storm zijn.

Daimler heeft eindelijk toegegeven aan de druk van haar grootste aandeelhouder, eigenaar Li Shufu van de Chinese Geely Groep die bijna tien procent van de aandelen in handen heeft. Daimler en Geely gaan nauw samenwerken bij een nieuwe generatie dieselmotoren voor toepassing in hybride auto’s. De motoren zullen in grote aantallen worden gebouwd in Europa en China, waarbij de verhouding nog niet vast staat. Geely denkt ze ook te gebruiken voor auto’s van het Zweedse dochterbedrijf Volvo maar die worden dan ook uit China aangevoerd waarmee de Europese productie impliciet ondermijnd zou worden.

Solidariteitsacties

Voor Daimler-topman Ola Källenius past de samenwerking met Geely in de plannen om miljarden aan kosten te besparen. Maar die plannen, waarbij 30.000 van de huidige 300.000 banen op de tocht staan, zijn volstrekt in het verkeerde keelgat geschoten bij de werknemers. De machtige vakcentrale IG Metall heeft hen vorige week in een persoonlijke brief opgeroepen tot ‘solidariteitsacties’ en personeelsvergaderingen bij alle vestigingen om te protesteren tegen de saneringskoers. “In de fabrieken sidderen de werknemers uit angst voor hun toekomst. Het personeel voelt zich verstoten bij de besluitvorming,’’ schrijft de bond. Dat personeel vreest ook dat goedkopere motoren uit China straks als dreigend voorbeeld worden gebruikt om besparingen, met name ook op de arbeidsvoorwaarden, door te drukken.

Hype

OR-voorzitter Michael Brecht komt nog met een ander argument: hij vindt dat Daimler en Källenius doorslaan bij de omschakeling naar elektrische auto’s. “Je kan niet alles op één kaart zetten. Elektrisch rijden is belangrijk, maar er is zowel bij de autobedrijven als in de politiek een hype rond ontstaan. We moeten verbrandingsmotoren niet in het verdomhoekje duwen. Wie dat doet, geeft alle werknemers een klap in het gezicht die jaren- en jarenlang op dit gebied fantastisch werk hebben verricht en die verbrandingsmotoren ook nu nog altijd verder verbeteren.’’

Vasthouden

De directie verwijt de OR en bonden op haar beurt er aan vast te houden dat alle bestaande afspraken onveranderd van kracht blijven, aldus een in de Duitse pers uitgelekte brief. “Dat is misschien in het verleden zinvol en juist geweest maar de situatie is grondig veranderd. Vasthouden aan de status quo is daarom geen optie.’’ Daimler benadrukt daarbij dat het uitgesloten is dat in Duitse fabrieken nieuwe en bestaande technologie naast elkaar gaan bestaan. “Dat is praktisch niet uitvoerbaar, er moet plaats worden gemaakt voor nieuwe zaken.’’

Onder druk

Bij de Volkswagen Groep is de spanning zo hoog opgelopen dat de viering van 75 jaar werknemersinspraak – ‘Mitbestimmung’ – niet erg feestelijk verliep. In die driekwart eeuw hebben de werknemers en hun vertegenwoordigers een grote inbreng geleverd en een krachtige positie opgebouwd, die ook wederzijds wordt gewaardeerd, maar dat alles staat nu danig onder druk. “Het gaat nu meer over confrontatie dan over coöperatie,” aldus de Duitse pers die spreekt van een ware machtsstrijd tussen OR-voorzitter en lid van de Raad van Toezicht Bernd Osterloh en CEO Herbert Diess die dan ook demonstratief wegbleef bij de viering.

Omschakelen

Diess wil, net als collega Källenius, de grootste autofabrikant ter wereld zo snel mogelijk omschakelen naar elektrische auto’s en legt daarnaast ook grote nadruk op software ontwikkeling. “Ik roep de OR op die ombouw niet te blokkeren,” zei hij onlangs in de zoveelste oproep aan het personeel. Concreet gaat het momenteel met name over de opvolging van financieel directeur Frank Witter, die volgende zomer met pensioen gaat, en van de in juni vertrokken inkoopbaas Stefan Sommer. Diess wil op die hoge posten graag gelijkgezinde collega’s neerzetten maar de OR ligt dwars. Dat lijkt een detailstrijd maar uiteindelijk gaat het wel om de richting waarin het autoconcern zich verder zal bewegen. Osterloh houdt Diess steeds voor dat hij niet om de OR en de bonden heen kan. “Crisissen worden bij Volkswagen niet even snel en over de ruggen van de collega’s geregeld.” Die volgende crisis zou Diess, wiens positie eerder dit jaar al eens wankelde, wel eens echt de kop kunnen kosten, speculeren goed ingevoerde Duitse bronnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding