Dat betekent dat de vele miljarden aan extra kosten waar de SMMT al maanden voor waarschuwt zijn vermeden. “Maar we wachten op de details om er zeker van te zijn dat deze deal werkt voor alle automotive goederen en technologieën, inclusief informatie over de herkomstregels en toekomstige reguliere samenwerking. Alles moet nu gericht zijn op een naadloze implementatie met vanaf de eerste dag tariefvrije handel voor alles en iedereen,’’ zegt directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT.

Maar een ander punt blijft overeind, want Brexit blijft Brexit. Bij de in- en uitvoer van auto’s, componenten en onderdelen moet na afloop van de overgangsperiode op Oudejaarsdag een reeks nieuwe formaliteiten worden vervuld. Bovendien worden die formaliteiten vanaf 1 januari 00.00 uur aan de grens, zeg bij de veerboot in Calais of Rotterdam én aan de overkant, gecontroleerd door de douane, met alle risico op oponthoud en verstoring van de just-in-time productie van dien.

Te vroeg

Het lijkt er ook op dat Hawes met zijn woorden vlak voor de Kerst een beetje te vroeg heeft gesproken. Toen de EU én Londen op Tweede Kerstdag de volledige tekst van de deal openbaar maakten, een boekwerk van 1.246 pagina’s, werd duidelijk dat aan een belangrijke wens van de Britse autofabrikanten niet is voldaan.

De Europese Unie houdt vast aan de regel dat een in Groot-Brittannië gebouwde auto voor minstens 60 procent in waarde uit Britse of in de EU gefabriceerde onderdelen moet bestaan. Een Nissan in Sunderland bouwen met een platform en motor uit Japan betekent al snel dat er meer dan 40 procent buitenlandse technologie in zit. Dan moet op die auto bij uitvoer naar de EU toch 10 procent invoerheffing worden betaald en wordt hij dus in principe ook 10 procent duurder tenzij de fabrikant het verlies voor eigen rekening neemt.

De Britten wilden graag dat onderdelen uit landen waar de EU én zijzelf toch al een handelsovereenkomst mee hebben – waaronder Japan – ook als ‘binnenlands’ meegeteld mochten worden maar dat feest gaat niet door.

Elektrische auto’s

Toch is er ook op dat punt goed nieuws. De EU is er mee akkoord gegaan dat die ‘rules of origin’ voorlopig niet gelden voor elektrische auto’s. Dat is een belangrijke concessie gezien het feit dat de batterijen, verreweg het duurste onderdeel in een EV, op dit moment meestal uit Zuid-Korea of China komen. Die uitzondering voor EV’s geldt voor zes jaar, voldoende tijd voor de Britten om hun eigen batterijfabrieken uit de grond te stampen. Vorige week werd bekend dat de plannen voor zo’n eerste Britse batterijenfabriek in Wales al vergevorderd zijn dus een begin is er.