In Japanse zakenmedia wordt beweerd dat Nissan niet alleen de autofabriek in Barcelona gaat sluiten maar ook wil stoppen met die voor chassis in Avila in de buurt van Madrid. Verder zou Nissan de distributie-activiteiten in een reeks Europese landen gaan afbouwen. Dat alles zou passen in de plannen van de alliantie waarin Nissan zich concentreert op China, de Verenigde Staten en ook de Japanse thuismarkt, Mitsubishi Zuid-Oost Azie voor haar rekening neemt en Renault Europa en de rest van de wereld gaat verzorgen. Mitsubishi heeft in dat kader al aangekondigd geen nieuwe modellen voor de Europese markt meer te ontwikkelen. Maar bij Nissan is daar geen sprake van, benadrukt Stolwijk in een reactie aan Automobiel Management.
Renault
Nissans’ tweede man, Ashwani Grupta, liet in september in een interview met een Franse krant overigens wel weten dat bijvoorbeeld de volgende Micra eigenlijk door Renault wordt ontwikkeld. Automobielmanagement maakte daar destijds ook melding van. Grupta: ‘’De Nissan Micra wordt vandaag de dag gebouwd in Flins op een platform van Nissan. Maar het gaat hier om één segment, kleine auto’s, en om één regio, Europa, waar Renault de leider is. Voor de volgende generatie van de Micra volgen we Renault en we vragen Renault dan ook om die auto voor ons te ontwikkelen en te bouwen. Waar wordt die auto gebouwd? Wat is de strategie? Dat is aan Renault.’’