Dat komt naar voren uit een onderzoek van Traxio, de federatie van de autosector in België. Traxio liet het marktonderzoek uitvoeren omdat er dit jaar geen Autosalon van Brussel plaats kan vinden. De vraag was vooral hoe de consument zich informeert en of de Belg al klaar is voor volledig digitaal kopen. Woordvoerder Filip Ryant: “Bij het inwinnen van informatie hebben de digitale kanalen aan belang gewonnen maar showroombezoek en mond-tot-mondreclame blijven erg belangrijk, hoewel we hier grote verschillen tussen de leeftijden zien.’’

Alle leeftijden

De wens om naar een showroom te gaan blijkt bij alle leeftijden gelijk, ook voor de jongeren. Niet elke leeftijdscategorie wil dat fysieke showroombezoek echter doen tijdens dezelfde fase van het aankoopproces. Bij jongeren blijkt dat ze vaker de showroom bezoeken naarmate het aankoopproces vordert. Maar de laatste fase, het tekenen van het koopcontract, doen ze voornamelijk niet fysiek. Bij klanten tussen de 25 en 50 jaar zit de piek van het showroombezoek ergens halfweg de aankoopfase. De 50-plussers zien het belang van dit fysieke bezoek dan weer vooral in de beginfase. “Opvallende conclusie dus: een fysiek bezoek aan de showroom blijft erg belangrijk, ook bij het begin van het aankoopproces, en dat voor alle leeftijdscategorieën,’’ concludeert Traxio.

Informeren

De federatie bracht ook in beeld hoe potentiële autokopers zich informeren. “Interessante vaststelling daarbij is dat vooral het fysieke contact belangrijk blijft bij het inwinnen van informatie, en dat in elke fase van het aankoopproces.’’ De verschillen tussen de leeftijdscategorieën blijven daarbij beperkt. Gemiddeld genomen is voor 55 procent van de ondervraagden het traditionele showroombezoek het belangrijkste informatiekanaal. Op de tweede plaats komt de website van het merk (54 procent), maar ook de website van de garage (29 procent) zelf heeft zijn belang. Last but not least: ook de opinie van vrienden en familie speelt bij 26 procent een belangrijke rol. Hieronder valt ook ‘mond-aan-mond-reclame’ via sociale media en dus niet enkel via fysieke gesprekken.