In totaal werden er in de 27 landen van de EU in 2020 9.942.509 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat is precies 3.086.439 minder dan in het voorafgaande jaar. In heel West-Europa kwamen de autoverkopen met 10.804.213 nog net boven de tien miljoen uit. In alle EU-landen zijn de verkopen met dubbele cijfers gedaald, waarbij Spanje met een derde minder verkopen onderaan de lijst staat. In Groot-Brittannië zakte de automarkt met bijna 30 procent in terwijl Italië met –28 procent en Frankrijk met -25,5 procent het vrijwel even slecht deden.

20 tot 30 procent lager

Wat merken betreft zitten de grote autogroepen alle tussen de 20 en 30 procent lager. Het slechtst draait PSA Groep met ruim 29 procent lagere verkopen. Dat is vooral te wijten aan Opel/Vauxhall dat liefst 40 procent minder auto’s kon leveren en haar marktaandeel daardoor met een vol procentpunt zag zakken naar 3,9 procent. Citroen kwam ruim 28 procent lager uit, Peugeot 23 procent. De Franse collega’s van de Renault Groep doen het niet beter met een daling van bijna 26 procent waarbij Dacia bijna 30 procent moest inleveren. PSA’s fusiepartner FCA komt ook 25,5 procent lager uit waarbij de pijn over vrijwel alle merken zo’n beetje gelijk verdeeld is. Marktleider Volkswagen Groep zit 21,6 procent lager waarbij Audi en vooral Skoda en Porsche het wel een stuk beter deden.

Grootste klap

De grootste klap is verder voor Jaguar dat met 19.000 exemplaren bijna de helft minder auto’s verkocht dan in 2019. Ook Mazda moest sterk inleveren met een daling van 42,5 procent. Ford komt bijna 31 procent lager uit en heeft nu nog maar vijf procent van de Europese markt in handen. De Japanse partners Nissan en Mitsubishi zitten beide rond de -28 procent. Tot de wat beter presterende merken met dalingen rond de 15 procent of minder behoren Volvo, Toyota, BMW, Mercedes-Benz en Kia.