Gemengde berichten uit Britse auto-industrie

Nissan ziet in Brexit geen gevaar meer voor de grote autofabriek in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan zal meer batterijen uit Groot-Brittannië zelf betrekken om aan de Europese regels te voldoen en hoopt de productie in Sunderland verder op te voeren. Aan de andere kant staat het voortbestaan van een grote Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool wel op de tocht.

“We dachten dat Brexit een gevaar zou betekenen maar het biedt ons juist extra kansen. Voor een internationaal autobedrijf is het invullen van een paar formuliertjes bij de grens ‘peanuts’. We hebben te maken met de coronacrisis, we hebben de tsunami, overstromingen en tornado’s overleeft, Brexit komen we ook wel overheen. We hebben ons voorbereid, de softwaresystemen zijn bijgewerkt dus dat wordt geregeld,’’ aldus Chief Operating Officer en tweede man bij Nissan Ashwani Gupta. Zijn voornaamste zorg, dat Britse auto’s door de EU met een invoerheffing zouden worden getroffen, is door de handelsdeal die de EU en GB op kerstavond sloten weggenomen.

Batterijen

Nissan bouwt in Sunderland onder meer de Leaf. De meeste daarvan hebben een 40 kw/h batterij die in Engeland zelf wordt geproduceerd maar voor zwaardere batterijen moet Nissan tot nu toe elders terecht. Nissan wil die batterijen nu zelf in Sunderland gaan produceren of ze betrekken uit de eerste grote Britse batterijenfabriek die op stapel staat in Blyth op een steenworp afstand van Sunderland. De door Nissan gebouwde auto’s zijn daarmee voldoende Brits om zonder invoertarieven in de EU verkocht te kunnen worden. Bovendien denkt Nissan te profiteren van het feit dat in Engeland gebouwde auto’s na Brexit voor Britse klanten vaak goedkoper zijn dan modellen uit Europa. Dat tikt aan want de Qashqai is al jaren één van de meest populaire auto’s in dat land.

Stellantis

CEO Carlos Tavares van het nieuwe Stellantis is minder optimistisch over de toekomst van ‘zijn’ Britse fabriek. Dat heeft niet zozeer te maken met Brexit als wel met het plan van de Britse regering om al in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden, tien jaar eerder dan tot nu toe het plan was. Tavares vindt dat veel te vroeg en vreest dat daarmee het voortbestaan van Ellesmere Port, waar veel dieselauto’s worden gebouwd, op de tocht komt te staan. “We kijken of we meer elektrische auto’s in Groot-Brittannië kunnen bouwen maar dat hangt wel af van de bereidheid van de regering om de auto-industrie steun te bieden.’’ Tavares heeft bij de vorming van Stellantis wel beloofd dat de autofabrieken in Frankrijk en Italië blijven bestaan maar heeft verder niets gezegd over die in Groot-Brittannië.

Gemengde berichten uit Britse auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Gemengde berichten uit Britse auto-industrie

Nissan ziet in Brexit geen gevaar meer voor de grote autofabriek in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan zal meer batterijen uit Groot-Brittannië zelf betrekken om aan de Europese regels te voldoen en hoopt de productie in Sunderland verder op te voeren. Aan de andere kant staat het voortbestaan van een grote Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool wel op de tocht.

“We dachten dat Brexit een gevaar zou betekenen maar het biedt ons juist extra kansen. Voor een internationaal autobedrijf is het invullen van een paar formuliertjes bij de grens ‘peanuts’. We hebben te maken met de coronacrisis, we hebben de tsunami, overstromingen en tornado’s overleeft, Brexit komen we ook wel overheen. We hebben ons voorbereid, de softwaresystemen zijn bijgewerkt dus dat wordt geregeld,’’ aldus Chief Operating Officer en tweede man bij Nissan Ashwani Gupta. Zijn voornaamste zorg, dat Britse auto’s door de EU met een invoerheffing zouden worden getroffen, is door de handelsdeal die de EU en GB op kerstavond sloten weggenomen.

Batterijen

Nissan bouwt in Sunderland onder meer de Leaf. De meeste daarvan hebben een 40 kw/h batterij die in Engeland zelf wordt geproduceerd maar voor zwaardere batterijen moet Nissan tot nu toe elders terecht. Nissan wil die batterijen nu zelf in Sunderland gaan produceren of ze betrekken uit de eerste grote Britse batterijenfabriek die op stapel staat in Blyth op een steenworp afstand van Sunderland. De door Nissan gebouwde auto’s zijn daarmee voldoende Brits om zonder invoertarieven in de EU verkocht te kunnen worden. Bovendien denkt Nissan te profiteren van het feit dat in Engeland gebouwde auto’s na Brexit voor Britse klanten vaak goedkoper zijn dan modellen uit Europa. Dat tikt aan want de Qashqai is al jaren één van de meest populaire auto’s in dat land.

Stellantis

CEO Carlos Tavares van het nieuwe Stellantis is minder optimistisch over de toekomst van ‘zijn’ Britse fabriek. Dat heeft niet zozeer te maken met Brexit als wel met het plan van de Britse regering om al in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden, tien jaar eerder dan tot nu toe het plan was. Tavares vindt dat veel te vroeg en vreest dat daarmee het voortbestaan van Ellesmere Port, waar veel dieselauto’s worden gebouwd, op de tocht komt te staan. “We kijken of we meer elektrische auto’s in Groot-Brittannië kunnen bouwen maar dat hangt wel af van de bereidheid van de regering om de auto-industrie steun te bieden.’’ Tavares heeft bij de vorming van Stellantis wel beloofd dat de autofabrieken in Frankrijk en Italië blijven bestaan maar heeft verder niets gezegd over die in Groot-Brittannië.