Daimler wil Trucks & Buses verzelfstandigen 

Daimler wil de Trucks & Buses-divisie afsplitsen en naar de beurs brengen. Dat deel van de onderneming zal dan volledig op eigen benen staan. Daimler wil daarna met de autotak door het leven gaan als Mercedes-Benz. De divisie voor nieuwe mobiliteitsdiensten wordt verdeeld over beide bedrijven. Daimler hoopt de beursnotering voor het eind van dit jaar te regelen waarbij wordt uitgegaan van een waarde van rond de 35 miljard euro.

Het opsplitsen van de onderneming staat al geruime tijd op de agenda bij Daimler. In 2019 werd Daimler al een holding met twee separate activiteiten, personenauto’s en vrachtwagens & bussen. Daarbij werd al gesteld dat beide divisies weliswaar streven naar zero-emissie mobiliteit maar dat daar weinig overlap in zit. Daimler Trucks richt zich meer op waterstof en werkt op dat gebied al samen met Volvo Trucks, een bedrijf dat in een verder verleden overigens ook gekoppeld was aan het gelijknamige personenauto merk.

Omvorming

“Dit is een historisch moment voor Daimler. Het betekent het begin van een diepgaande omvorming van de onderneming. Mercedes-Benz Cars &Vans en Daimler Trucks & Buses zijn verschillende bedrijven met specifieke klantengroepen, technologische routes en kapitaalbehoeften,’’ zegt Ola Källenius, bestuursvoorzitter van zowel Daimler als Mercedes-Benz. ‘’Beide bedrijven opereren in sectoren die te maken hebben met grote technologische en structurele veranderingen. Tegen die achtergrond denken we dat ze zo effectief mogelijk kunnen werken als onafhankelijke eenheden, voorzien van een sterke liquiditeit en zonder de beperkingen van de structuur als conglomeraat.’’

Volkswagen

In 2019 heeft ook Volkswagen Groep haar vrachtwagenbusiness verzelfstandigd onder de naam Traton. Ook dat bedrijf, met de merken MAN en Scania, heeft een onafhankelijke directie. Traton is sinds vorig jaar juni genoteerd aan de beurs van Frankfurt maar Volkswagen AG heeft toen slechts 11,5 procent van de aandelen in de handel gebracht. Het moederbedrijf telt bijvoorbeeld ook nog steeds de verkopen van MAN en Scania mee in haar reguliere overzichten.

Daimler wil Trucks & Buses verzelfstandigen - Automobielmanagement.nl

Daimler wil Trucks & Buses verzelfstandigen 

Daimler wil de Trucks & Buses-divisie afsplitsen en naar de beurs brengen. Dat deel van de onderneming zal dan volledig op eigen benen staan. Daimler wil daarna met de autotak door het leven gaan als Mercedes-Benz. De divisie voor nieuwe mobiliteitsdiensten wordt verdeeld over beide bedrijven. Daimler hoopt de beursnotering voor het eind van dit jaar te regelen waarbij wordt uitgegaan van een waarde van rond de 35 miljard euro.

Het opsplitsen van de onderneming staat al geruime tijd op de agenda bij Daimler. In 2019 werd Daimler al een holding met twee separate activiteiten, personenauto’s en vrachtwagens & bussen. Daarbij werd al gesteld dat beide divisies weliswaar streven naar zero-emissie mobiliteit maar dat daar weinig overlap in zit. Daimler Trucks richt zich meer op waterstof en werkt op dat gebied al samen met Volvo Trucks, een bedrijf dat in een verder verleden overigens ook gekoppeld was aan het gelijknamige personenauto merk.

Omvorming

“Dit is een historisch moment voor Daimler. Het betekent het begin van een diepgaande omvorming van de onderneming. Mercedes-Benz Cars &Vans en Daimler Trucks & Buses zijn verschillende bedrijven met specifieke klantengroepen, technologische routes en kapitaalbehoeften,’’ zegt Ola Källenius, bestuursvoorzitter van zowel Daimler als Mercedes-Benz. ‘’Beide bedrijven opereren in sectoren die te maken hebben met grote technologische en structurele veranderingen. Tegen die achtergrond denken we dat ze zo effectief mogelijk kunnen werken als onafhankelijke eenheden, voorzien van een sterke liquiditeit en zonder de beperkingen van de structuur als conglomeraat.’’

Volkswagen

In 2019 heeft ook Volkswagen Groep haar vrachtwagenbusiness verzelfstandigd onder de naam Traton. Ook dat bedrijf, met de merken MAN en Scania, heeft een onafhankelijke directie. Traton is sinds vorig jaar juni genoteerd aan de beurs van Frankfurt maar Volkswagen AG heeft toen slechts 11,5 procent van de aandelen in de handel gebracht. Het moederbedrijf telt bijvoorbeeld ook nog steeds de verkopen van MAN en Scania mee in haar reguliere overzichten.