Toyota gaat weer samenwerken met Isuzu

Toyota gaat opnieuw samenwerken met Isuzu, fabrikant van de pick-up D-Max en van kleinere vrachtauto’s. Drie jaar nadat beide autobedrijven de banden verbraken, neemt Toyota voor 394 miljoen dollar weer een belang van 4,6 procent in de Japanse collega. Isuzu zal op haar beurt een gelijk bedrag besteden aan aandelen Toyota maar krijgt daarvoor wel een veel kleiner belang. Samen met het tot Toyota behorende Hino gaan Toyota en Isuzu samenwerken aan elektrische, autonome en connected voertuigen en deelauto’s.

Toyota stapte in 2006 in Isuzu om samen dieselmotoren te ontwikkelen maar aan die samenwerking kwam in 2018 een eind. Volgende maand willen de partners een nieuwe eenheid oprichten om kleine commerciële voertuigen met zowel batterij- als waterstofaandrijving te ontwikkelen. Dat past in de filosofie van Toyota om waterstof niet over het hoofd te zien als alternatieve groene brandstof. ‘’Voorheen was er een mismatch tussen onze bedrijven maar we hebben nu eerlijk met elkaar gesproken. Na onze breuk in 2018 zijn we gaan praten over elektrische voertuigen en elektrificatie,’’ zegt CEO Masanori Katayama van Isuzu.

Gelijktijdig

Zijn collega Aido Toyoda benadrukt dat personen- en vrachtauto’s gelijk ontwikkeld moeten worden, vooral waar het autonoom rijden betreft. “Ze maken gelijktijdig gebruik van de wegen. Het is moeilijk om elektrische voertuigen te populariseren tenzij dat infrastructuur meebeweegt. De introductie van de eerste Mirai waterstofauto heeft me dat doen realiseren. Om een steeds betere mobiliteitsmaatschappij te scheppen, wordt het belangrijker om niet te concurreren maar ook samen te werken.’’ Die samenwerking richt zich in eerste instantie wel nadrukkelijk op de transportsector in Japan zelf waar autonoom rijden wordt gezien als één van de oplossingen voor het toenemende tekort aan chauffeurs. Toyoda: “Deze samenwerking is nog maar het begin, specifieke initiatieven volgen vanaf nu.’’

Toyota gaat weer samenwerken met Isuzu - Automobielmanagement.nl

Toyota gaat weer samenwerken met Isuzu

Toyota gaat opnieuw samenwerken met Isuzu, fabrikant van de pick-up D-Max en van kleinere vrachtauto’s. Drie jaar nadat beide autobedrijven de banden verbraken, neemt Toyota voor 394 miljoen dollar weer een belang van 4,6 procent in de Japanse collega. Isuzu zal op haar beurt een gelijk bedrag besteden aan aandelen Toyota maar krijgt daarvoor wel een veel kleiner belang. Samen met het tot Toyota behorende Hino gaan Toyota en Isuzu samenwerken aan elektrische, autonome en connected voertuigen en deelauto’s.

Toyota stapte in 2006 in Isuzu om samen dieselmotoren te ontwikkelen maar aan die samenwerking kwam in 2018 een eind. Volgende maand willen de partners een nieuwe eenheid oprichten om kleine commerciële voertuigen met zowel batterij- als waterstofaandrijving te ontwikkelen. Dat past in de filosofie van Toyota om waterstof niet over het hoofd te zien als alternatieve groene brandstof. ‘’Voorheen was er een mismatch tussen onze bedrijven maar we hebben nu eerlijk met elkaar gesproken. Na onze breuk in 2018 zijn we gaan praten over elektrische voertuigen en elektrificatie,’’ zegt CEO Masanori Katayama van Isuzu.

Gelijktijdig

Zijn collega Aido Toyoda benadrukt dat personen- en vrachtauto’s gelijk ontwikkeld moeten worden, vooral waar het autonoom rijden betreft. “Ze maken gelijktijdig gebruik van de wegen. Het is moeilijk om elektrische voertuigen te populariseren tenzij dat infrastructuur meebeweegt. De introductie van de eerste Mirai waterstofauto heeft me dat doen realiseren. Om een steeds betere mobiliteitsmaatschappij te scheppen, wordt het belangrijker om niet te concurreren maar ook samen te werken.’’ Die samenwerking richt zich in eerste instantie wel nadrukkelijk op de transportsector in Japan zelf waar autonoom rijden wordt gezien als één van de oplossingen voor het toenemende tekort aan chauffeurs. Toyoda: “Deze samenwerking is nog maar het begin, specifieke initiatieven volgen vanaf nu.’’