Toyota stapte in 2006 in Isuzu om samen dieselmotoren te ontwikkelen maar aan die samenwerking kwam in 2018 een eind. Volgende maand willen de partners een nieuwe eenheid oprichten om kleine commerciële voertuigen met zowel batterij- als waterstofaandrijving te ontwikkelen. Dat past in de filosofie van Toyota om waterstof niet over het hoofd te zien als alternatieve groene brandstof. ‘’Voorheen was er een mismatch tussen onze bedrijven maar we hebben nu eerlijk met elkaar gesproken. Na onze breuk in 2018 zijn we gaan praten over elektrische voertuigen en elektrificatie,’’ zegt CEO Masanori Katayama van Isuzu.

Gelijktijdig

Zijn collega Aido Toyoda benadrukt dat personen- en vrachtauto’s gelijk ontwikkeld moeten worden, vooral waar het autonoom rijden betreft. “Ze maken gelijktijdig gebruik van de wegen. Het is moeilijk om elektrische voertuigen te populariseren tenzij dat infrastructuur meebeweegt. De introductie van de eerste Mirai waterstofauto heeft me dat doen realiseren. Om een steeds betere mobiliteitsmaatschappij te scheppen, wordt het belangrijker om niet te concurreren maar ook samen te werken.’’ Die samenwerking richt zich in eerste instantie wel nadrukkelijk op de transportsector in Japan zelf waar autonoom rijden wordt gezien als één van de oplossingen voor het toenemende tekort aan chauffeurs. Toyoda: “Deze samenwerking is nog maar het begin, specifieke initiatieven volgen vanaf nu.’’