Tesla’s topman Elon Musk roept al een tijd dat hij over hooguit twee jaar een goedkopere EV op de markt wil hebben. Een joint venture met Toyota, de op VW na grootste autofabrikant ter wereld, zou hem daartoe de kans bieden. Bovendien kan Toyota een goede springplank vormen naar Japan waar Tesla nog nauwelijks auto’s verkoopt. Toyota op haar beurt krijgt toegang tot de hoogwaardige technologie rond elektrische auto’s van Tesla, een terrein waar het nog altijd een achterstand heeft.

Verleden

Beide bedrijven kennen elkaar al uit het verleden. Ruim tien jaar geleden begonnen ze een samenwerking om elektrische auto’s te bouwen. Bij die gelegenheid nam Toyota ook een aandelenbelang in Tesla. Een paar jaar later strandden de plannen en ging Tesla verder zijn eigen gang. Toyota heeft in de loop der jaren haar aandelen in Tesla ook van de hand gedaan.

Emissierechten

Tesla is op meer manieren in het nieuws in combinatie met andere automakers. De Volkswagen Groep zou in China emissierechten van Tesla hebben gekocht om aan de daar geldende emissie-eisen te voldoen. Hoeveel geld VW daarvoor heeft betaald is in dit stadium nog niet bekend. Dat kan echter duidelijker worden als Tesla later deze maand de kwartaalcijfers bekend maakt want daar worden de opbrengsten van die rechten apart vermeld. Tesla heeft al enkele jaren een dergelijke deal met Fiat Chrysler Automotive, tegenwoordig Stellantis, voor de Europese markt.