De overeenkomsten zijn goedgekeurd door de Raad van Toezicht van Volkswagen AG. ‘’De betalingen van Winterkorn en Stadler houden verband met het onderzoek dat de Raad van Toezicht in oktober 2015 startte naar de oorzaken van de dieselcrisis en wie daarvoor verantwoordelijk was. Uiteindelijk besloot de ‘board’ in maart om schadeclaims neer te leggen bij Winterkorn en Stadler voor inbreuken op zorgvuldig handelen op grond van de ondernemingswetten. Bij andere leden van de groepsraad zijn geen inbreuken geconstateerd,’’ aldus een verklaring. De algemene vergadering van aandeelhouders, die bijeen komt op 22 juli, moet de overeenkomsten nog goedkeuren.

Advocatenkantoor Gleiss Lutz heeft het uitgebreide onderzoek uitgevoerd. Volgens Volkswagen Groep was dat ‘veruit het meest omvattende en complexe onderzoek dat ooit is uitgevoerd bij een bedrijf in de economische geschiedenis van Duitsland’. Uiteindelijk werd vastgesteld dat Winterkorn in de fout was vanaf 27 juli 2015 omdat hij de achtergronden en omstandigheden rond het gebruik van illegale software niet volledig en direct had verduidelijkt.

Het dieselschandaal kwam uiteindelijk in september aan het licht door mededelingen van de Amerikaanse milieudienst. Stadler verzuimde vanaf 21 september 2016 om vast te stellen of de gewraakte illegale software in voertuigen van VW, Audi en Porsche was geïnstalleerd. De voormalige Audi-baas staat voor zijn rol in dieselgate momenteel ook in Duitsland terecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding