Onderzoeksbureau: autosector lijdt 180 miljard euro omzetverlies door chiptekort

Het tekort aan chips kost automakers dit jaar wereldwijd 180 miljard euro omzet, veel meer dan eerder werd gedacht. Nu de producenten volgens kenners door hun voorraad halfgeleiders heen zijn, gaat de verkoop van voertuigen er de komende tijd nog meer onder lijden. Dat verwacht het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau AlixPartners.

Duitse autoproductie op laagste peil in 22 jaar

Het bureau zegt dat de verkopen de komende tijd meer last zullen hebben van het chiptekort. “Het vat is leeg. Er valt niets meer uit te halen”, zegt directeur Dan Hearsch.

7,7 miljoen minder auto’s

Het omzetverlies voor de makers komt dit jaar volgens de meest recente schatting uit op 210 miljard dollar, omgerekend bijna 180 miljard euro. De voorspelling was in mei nog 110 miljard dollar. Verder lijkt het er volgens de onderzoekers op dat er wereldwijd 7,7 miljoen auto’s minder kunnen worden geproduceerd. Die raming stond vier maanden geleden nog op een kleine 4 miljoen. Onderzoekers van AlixPartners denken dat de problemen voor de autosector rond chips nog wel enige tijd voortduren. Door de productieproblemen lopen de levertijden voor auto’s op, vooral voor de goedkopere modellen. Autofabrikanten kiezen er vooral voor de meer luxueuze uitvoeringen te maken, omdat zij daar meer op verdienen.

Laptops

Het chiptekort is mede ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag was naar zaken als laptops, computers en mobiele telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zoeken mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vinden. De auto-industrie schaalde op zijn beurt ten tijde van de eerste coronadip de productie af en verlaagde zijn chipbestellingen. Toen de markt weer aantrok, hadden chipfabrikanten inmiddels zoveel andere orders gekregen dat er lange levertijden waren ontstaan voor de chips van de autofabrikanten.

Lees ook:
Duitse autoindustrie waarschuwt voor aanhoudende chiptekorten

Onderzoeksbureau: autosector lijdt 180 miljard euro omzetverlies door chiptekort - Automobielmanagement.nl

Onderzoeksbureau: autosector lijdt 180 miljard euro omzetverlies door chiptekort

Het tekort aan chips kost automakers dit jaar wereldwijd 180 miljard euro omzet, veel meer dan eerder werd gedacht. Nu de producenten volgens kenners door hun voorraad halfgeleiders heen zijn, gaat de verkoop van voertuigen er de komende tijd nog meer onder lijden. Dat verwacht het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau AlixPartners.

Duitse autoproductie op laagste peil in 22 jaar

Het bureau zegt dat de verkopen de komende tijd meer last zullen hebben van het chiptekort. “Het vat is leeg. Er valt niets meer uit te halen”, zegt directeur Dan Hearsch.

7,7 miljoen minder auto’s

Het omzetverlies voor de makers komt dit jaar volgens de meest recente schatting uit op 210 miljard dollar, omgerekend bijna 180 miljard euro. De voorspelling was in mei nog 110 miljard dollar. Verder lijkt het er volgens de onderzoekers op dat er wereldwijd 7,7 miljoen auto’s minder kunnen worden geproduceerd. Die raming stond vier maanden geleden nog op een kleine 4 miljoen. Onderzoekers van AlixPartners denken dat de problemen voor de autosector rond chips nog wel enige tijd voortduren. Door de productieproblemen lopen de levertijden voor auto’s op, vooral voor de goedkopere modellen. Autofabrikanten kiezen er vooral voor de meer luxueuze uitvoeringen te maken, omdat zij daar meer op verdienen.

Laptops

Het chiptekort is mede ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag was naar zaken als laptops, computers en mobiele telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zoeken mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vinden. De auto-industrie schaalde op zijn beurt ten tijde van de eerste coronadip de productie af en verlaagde zijn chipbestellingen. Toen de markt weer aantrok, hadden chipfabrikanten inmiddels zoveel andere orders gekregen dat er lange levertijden waren ontstaan voor de chips van de autofabrikanten.

Lees ook:
Duitse autoindustrie waarschuwt voor aanhoudende chiptekorten