Tesla realiseerde een brutomarge van 26,6 procent terwijl dat een jaar geleden nog 23,5 procent was. Die verbetering is te danken aan kostenbesparingen die voldoende waren om de daling van de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s door de grotere rol van Model 3 ruimschoots te compenseren.
Volle snelheid
“Een aantal uitdagingen, waaronder chiptekorten, opstoppingen in havens en stroomstoringen hebben gevolgen gehad voor de mogelijkheid om de fabrieken op volle snelheid te laten draaien,’’ aldus het kwartaalbericht. Daarin staat ook: “De vraag naar elektrische auto’s blijft door een structurele verschuiving gaan. We geloven dat, des te meer voertuigen we op de weg hebben des te meer Tesla-eigenaren in staat zullen zijn om te voordelen van EV’s verder te verkondigen.’’
Goedkopere accu’s
In een toelichting op de cijfers heeft Tesla laten weten dat het ook gaat overschakelen op goedkopere accu’s om op de grondstofkosten te besparen. In plaats van accu’s van nikkel en kobalt gaat Tesla zogeheten LFP-accu’s gebruiken voor de standaard modellen. Deze lithium-ijzer-fosfaatbatterijen zijn goedkoper en stabieler dan andere alternatieven.
Lees ook:
Tesla wil meer verdienen aan verkoop emissierechten