Britten proberen Europese fabriek Rivian binnen te slepen

De Britse regering heeft miljoenen subsidies voor training en opleiding, een nieuwe afrit van een snelweg en herstel van een oude spoorverbinding op tafel gegooid om de door Rivian geplande autofabriek voor Europa binnen te slepen. De Amerikaanse EV-bouwer zou het oog hebben laten vallen op een nieuw industrieterrein bij Bristol op een locatie waar vroeger een bommenfabriek stond.

Premier Boris Johnson zelf bemoeit zich actief met de onderhandelingen. Hij heeft een persoonlijke brief gestuurd aan CEO RJ Scaringe om hem te overtuigen van de Britse voordelen. Daarin wordt ook gesproken van een speciale spoedprocedure om de fabriek snel te kunnen realiseren. Dat moet de vrees wegnemen dat het in Engeland net zo traag gaat als in Duitsland waar de fabriek van Tesla flinke vertraging oploopt door vergunningsprocedures. Johnson heeft al eerder over Rivian gelobbyd bij Jeff Bezos, de baas van Amazon dat een grote aandeelhouder is van de EV-fabrikant en er ook al 100.000 bestelwagens heeft besteld.

VDL

De Britten vormen met hun charmeoffensief een grote concurrent voor VDL Nedcar dat net deze week een eigen delegatie naar het hoofdkantoor van Rivian heeft gestuurd om te praten over het bouwen van auto’s in de Limburgse fabriek. VDL Nedcar heeft snel een nieuwe opdrachtgever nodig nu de contracten met het eveneens Amerikaanse Canoo op niets zijn uitgelopen. Rivian, dat al een Nederlandse bv heeft, zou echter ook naar andere locaties in ons land kijken. Aan die ideeën wordt, net als in Engeland, alle mogelijke medewerking verleend door het ministerie van economische zaken. Naar verluidt is verder ook Servië nog in de race voor de Europese fabriek van de Amerikaanse EV-fabrikant.

Lees ook:
Canoo wil toch geen auto’s produceren bij VDL Nedcar

Britten proberen Europese fabriek Rivian binnen te slepen - Automobielmanagement.nl

Britten proberen Europese fabriek Rivian binnen te slepen

De Britse regering heeft miljoenen subsidies voor training en opleiding, een nieuwe afrit van een snelweg en herstel van een oude spoorverbinding op tafel gegooid om de door Rivian geplande autofabriek voor Europa binnen te slepen. De Amerikaanse EV-bouwer zou het oog hebben laten vallen op een nieuw industrieterrein bij Bristol op een locatie waar vroeger een bommenfabriek stond.

Premier Boris Johnson zelf bemoeit zich actief met de onderhandelingen. Hij heeft een persoonlijke brief gestuurd aan CEO RJ Scaringe om hem te overtuigen van de Britse voordelen. Daarin wordt ook gesproken van een speciale spoedprocedure om de fabriek snel te kunnen realiseren. Dat moet de vrees wegnemen dat het in Engeland net zo traag gaat als in Duitsland waar de fabriek van Tesla flinke vertraging oploopt door vergunningsprocedures. Johnson heeft al eerder over Rivian gelobbyd bij Jeff Bezos, de baas van Amazon dat een grote aandeelhouder is van de EV-fabrikant en er ook al 100.000 bestelwagens heeft besteld.

VDL

De Britten vormen met hun charmeoffensief een grote concurrent voor VDL Nedcar dat net deze week een eigen delegatie naar het hoofdkantoor van Rivian heeft gestuurd om te praten over het bouwen van auto’s in de Limburgse fabriek. VDL Nedcar heeft snel een nieuwe opdrachtgever nodig nu de contracten met het eveneens Amerikaanse Canoo op niets zijn uitgelopen. Rivian, dat al een Nederlandse bv heeft, zou echter ook naar andere locaties in ons land kijken. Aan die ideeën wordt, net als in Engeland, alle mogelijke medewerking verleend door het ministerie van economische zaken. Naar verluidt is verder ook Servië nog in de race voor de Europese fabriek van de Amerikaanse EV-fabrikant.

Lees ook:
Canoo wil toch geen auto’s produceren bij VDL Nedcar