‘Eén op de tien nieuwe auto’s is een BEV’

Tien procent van de vorig jaar in Europa verkochte voertuigen was volgens JATO Dynamics batterij-elektrisch. Tesla voert de ranglijst aan bij zowel de merken als de modellen met in totaal 167.549 nieuwe auto’s waarvan 141.211 exemplaren van de Model 3. Europa heeft daarmee haar positie als tweede EV-regio ter wereld – na China – verder versterkt.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Volgens JATO Dynamics werden er in 28 Europese landen 1.205.387 BEV’s verkocht, 63 procent meer dan in 2020 en ook ruim drie keer zoveel als in het jaar daarvoor. Het marktaandeel is daarmee in vier jaar tijd gesprongen van 1,3 naar 10,3 procent. ‘’Dankzij die snelle groei hebben EV’s nu vaste voet gezet in Europa. De laatste tien jaar zijn puur elektrische auto’s sneller gegroeid dan enig ander segment, inclusief SUV’s die vorig jaar ook een record hebben neergezet,’’ zegt Felipe Munoz, global analist bij het databureau. JATO komt overigens met een hoger aandeel elektrische auto’s in de nieuwverkopen dan de Acea. Een van de oorzaken hiervan is dat JATO Noorwegen meetelt als Europees land. Acea laat Noorwegen daarentegen buiten de cijfers.

Sleutelfactoren

Die toenemende populariteit is te danken aan twee sleutelfactoren. ‘’In de eerste plaats de voortdurende beschikbaarheid van genereuze overheidssteun die leidt tot een toename van de vraag nu meer consumenten deze auto’s zien als werkelijk alternatief voor traditionele ICE-modellen. En ten tweede hebben veel fabrikanten gezien het wereldwijde chiptekort de prioriteit gegeven aan EV-verkopen boven benzine- en dieselmodellen waardoor dealers met minder leverproblemen te kampen hadden,’’ stelt JATO Dynamics.

74 elektrische modellen

Het bureau berekent verder dat er vorig jaar 74 verschillende elektrische modellen beschikbaar waren. Omdat steeds meer merken zich daar ook op concentreren, wordt de sterke positie van Tesla langzaam maar zeker minder. Twee jaar geleden had de Amerikaanse fabrikant nog een marktaandeel van 31 procent bij BEV’s maar vorig jaar is dat, ondanks de sterke cijfers voor Model 3, gedaald naar 13,9 procent. Wat groepen betreft, is Volkswagen Groep nu een stuk groter met een marktaandeel van 25 procent. Tweede is Stellantis dat Tesla met 14 procent net voorblijft.

Lees ook:
Merendeel Europese autokopers kiest nog voor benzine

‘Eén op de tien nieuwe auto’s is een BEV’ - Automobielmanagement.nl

‘Eén op de tien nieuwe auto’s is een BEV’

Tien procent van de vorig jaar in Europa verkochte voertuigen was volgens JATO Dynamics batterij-elektrisch. Tesla voert de ranglijst aan bij zowel de merken als de modellen met in totaal 167.549 nieuwe auto’s waarvan 141.211 exemplaren van de Model 3. Europa heeft daarmee haar positie als tweede EV-regio ter wereld – na China – verder versterkt.

Het aantal mensen dat wel van plan is elektrisch te gaan rijden daalde van 51 naar 40 procent terwijl het aantal personen dat juist niet overweegt een EV te kopen steeg van 49 naar 60 procent.Nissan (2021)

Volgens JATO Dynamics werden er in 28 Europese landen 1.205.387 BEV’s verkocht, 63 procent meer dan in 2020 en ook ruim drie keer zoveel als in het jaar daarvoor. Het marktaandeel is daarmee in vier jaar tijd gesprongen van 1,3 naar 10,3 procent. ‘’Dankzij die snelle groei hebben EV’s nu vaste voet gezet in Europa. De laatste tien jaar zijn puur elektrische auto’s sneller gegroeid dan enig ander segment, inclusief SUV’s die vorig jaar ook een record hebben neergezet,’’ zegt Felipe Munoz, global analist bij het databureau. JATO komt overigens met een hoger aandeel elektrische auto’s in de nieuwverkopen dan de Acea. Een van de oorzaken hiervan is dat JATO Noorwegen meetelt als Europees land. Acea laat Noorwegen daarentegen buiten de cijfers.

Sleutelfactoren

Die toenemende populariteit is te danken aan twee sleutelfactoren. ‘’In de eerste plaats de voortdurende beschikbaarheid van genereuze overheidssteun die leidt tot een toename van de vraag nu meer consumenten deze auto’s zien als werkelijk alternatief voor traditionele ICE-modellen. En ten tweede hebben veel fabrikanten gezien het wereldwijde chiptekort de prioriteit gegeven aan EV-verkopen boven benzine- en dieselmodellen waardoor dealers met minder leverproblemen te kampen hadden,’’ stelt JATO Dynamics.

74 elektrische modellen

Het bureau berekent verder dat er vorig jaar 74 verschillende elektrische modellen beschikbaar waren. Omdat steeds meer merken zich daar ook op concentreren, wordt de sterke positie van Tesla langzaam maar zeker minder. Twee jaar geleden had de Amerikaanse fabrikant nog een marktaandeel van 31 procent bij BEV’s maar vorig jaar is dat, ondanks de sterke cijfers voor Model 3, gedaald naar 13,9 procent. Wat groepen betreft, is Volkswagen Groep nu een stuk groter met een marktaandeel van 25 procent. Tweede is Stellantis dat Tesla met 14 procent net voorblijft.

Lees ook:
Merendeel Europese autokopers kiest nog voor benzine