VW verschuift productie naar fabrieken buiten Europa

Oekraïne

Volkswagen Groep is mogelijk gedwongen de productie buiten Europa structureel op te voeren om de nieuwe leveringsproblemen door de oorlog in Oekraïne op te vangen. VW heeft een aantal fabrieken in Duitsland stil moeten leggen omdat Oekraïense toeleveranciers geen kabelbomen kunnen leveren.

Tot nu toe is om die reden de productie van rond de 100.000 auto’s al verschoven naar de Amerika’s en China. “Als dit langer duurt, dan zullen we echt moeten denken over aanvullende investeringen in de Verenigde Staten en elders in de wereld,’’ heeft CEO Herbert Diess gezegd. Hij vindt het nog te vroeg om harde beslissingen te nemen. “De specifieke gevolgen van de oorlog kunnen we op dit moment nog niet beoordelen.’’ Binnen de VW-organisatie is inmiddels een actiecomité van 150 mensen bij elkaar gebracht om te zoeken naar alternatieve leveranciers.

Voorzichtig

Diess heeft al eerder de vrees uitgesproken dat een langduriger oorlog ernstiger gevolgen zal hebben voor de economie in de wereld dan de coronapandemie. Vanwege de onzekerheden is de Volkswagen Groep ook uiterst voorzichtig in de voorspellingen voor het lopende jaar. “Het risico bestaat dat de laatste ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne negatieve gevolgen hebben voor de VW Groep. Dat kan ook komen door problemen in de leveringsketen. Op dit moment is nog niet in te schatten wat de specifieke gevolgen zullen zijn,’’ aldus de groep in het vorige jaarbericht.

Lees ook:
‘Mogelijk honderdduizenden auto’s minder door oorlog Oekraïne’

VW verschuift productie naar fabrieken buiten Europa - Automobielmanagement.nl

VW verschuift productie naar fabrieken buiten Europa

Oekraïne

Volkswagen Groep is mogelijk gedwongen de productie buiten Europa structureel op te voeren om de nieuwe leveringsproblemen door de oorlog in Oekraïne op te vangen. VW heeft een aantal fabrieken in Duitsland stil moeten leggen omdat Oekraïense toeleveranciers geen kabelbomen kunnen leveren.

Tot nu toe is om die reden de productie van rond de 100.000 auto’s al verschoven naar de Amerika’s en China. “Als dit langer duurt, dan zullen we echt moeten denken over aanvullende investeringen in de Verenigde Staten en elders in de wereld,’’ heeft CEO Herbert Diess gezegd. Hij vindt het nog te vroeg om harde beslissingen te nemen. “De specifieke gevolgen van de oorlog kunnen we op dit moment nog niet beoordelen.’’ Binnen de VW-organisatie is inmiddels een actiecomité van 150 mensen bij elkaar gebracht om te zoeken naar alternatieve leveranciers.

Voorzichtig

Diess heeft al eerder de vrees uitgesproken dat een langduriger oorlog ernstiger gevolgen zal hebben voor de economie in de wereld dan de coronapandemie. Vanwege de onzekerheden is de Volkswagen Groep ook uiterst voorzichtig in de voorspellingen voor het lopende jaar. “Het risico bestaat dat de laatste ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne negatieve gevolgen hebben voor de VW Groep. Dat kan ook komen door problemen in de leveringsketen. Op dit moment is nog niet in te schatten wat de specifieke gevolgen zullen zijn,’’ aldus de groep in het vorige jaarbericht.

Lees ook:
‘Mogelijk honderdduizenden auto’s minder door oorlog Oekraïne’