CEO Harold Goddijn spreekt wel van een ‘solide begin van het jaar waarin alle businesses draaiden volgens de verwachtingen.’ Hij waarschuwt echter voor de vele onzekerheden van dit moment. ‘’We houden de situatie scherp in de gaten zodat we snel en beslissend kunnen reageren.’’

Partnerschappen

Het Amsterdamse bedrijf heeft in de afgelopen drie maanden weer een aantal partnerschappen kunnen sluiten. Zo wordt samengewerkt met het door Foxconn opgerichte MIH Consortium bij de ontwikkeling van de volgende generatie elektrische voertuigen. TomTom is ook de eerste en enige wereldwijde kaartenmaker die deel uit maakt van deze groepering. Ook is er een combinatie met Webfleet Solutions op het gebied van kaarten, verkeer en navigatie voor beroepsrijders en fleetmanagers. Verder is TomTom’s technologie toegepast in de nieuwe Nissan Ariya.

Navigatiekastjes

Wat de omzet betreft bracht Location Technologie met 105 miljoen euro net zo veel op als een jaar eerder terwijl de verkopen van de navigatiekastjes en dergelijke aan consumenten met 12 procent terugliepen naar 23,2 miljoen. De operationele opbrengst bij automotive daalde met 8 procent door de lagere productie van nieuwe auto’s in de wereld. De brutomarge verbeterde wel iets maar dat werd ongedaan gemaakt door hogere operationele kosten.

TomTom verwacht momenteel dat de omzet over heel 2022 zal uitkomen tussen de 470 en 510 miljoen. Dat zou dan minder of hooguit even veel zijn als in het afgelopen jaar. In 2023 kunnen de verkopen dan weer aantrekken tot maximaal 550 miljoen.

Lees ook:
Webfleet Solutions en TomTom integreren apps voor routeplanning