Baas Renault: EU-regels kosten tot 70.000 Franse banen

De striktere Europese emissieregels voor voertuigen kunnen alleen al in Frankrijk 50.000 tot 70.000 banen kosten. De nieuwe eisen maken auto’s duurder waardoor de vraag een klap kan krijgen. Bovendien worden autofabrikanten gedwongen hogere investeringen te doen.

Die waarschuwing uitte Luca de Meo, CEO van de Renault Groep, tijdens de conferentie ‘Future of the Car 2022’ van de Financial Times. “Op dit moment denk ik dat dat soort regels geen grote voordelen biedt wat betreft de (milieu)gevolgen maar wel onnodig tot een hoop extra kosten voor de auto zullen leiden. Geld dat wordt geïnvesteerd om te voldoen aan de nieuwe Euro 7 standaarden had ook kunnen gaan naar de ontwikkeling van andere schone technologieën. Als we deze regelgeving niet uitstellen, dan blijven mensen gebruikte auto’s kopen en blijven oude auto’s langer in circulatie. Uitstel kan er ook voor zorgen dat het verlies aan arbeidsplaatsen beperkt blijft.’’

Twijfels

De Meo blijft twijfelen over het bereik van elektrische auto’s: “Zelfs een grote batterij zal voor veel automobilisten hooguit 85 prcent van het gebruik van hun voertuig dekken. Hun auto is minder geschikt voor lange jaarlijkse ritten van 600 of 700 kilometer. Als we alle aspecten van de levenscyclus meerekenen, dan veroorzaken sommige benzine-auto’s minder CO2 emissies. De keus om vol-elektrisch te gaan rijden is niet zo voor de hand liggend voor iedereen en overal.’’ Eerder al pleitte collega Oliver Zipse van BMW Groep, mede in zijn rol als voorzitter van Acea, ervoor niet alles alleen maar op elektrische auto’s te zetten maar ook alternatieve technologieën de ruimte te bieden.

Lees ook:
‘Franse auto-industrie verliest 100.000 banen door elektrische auto’

Baas Renault: EU-regels kosten tot 70.000 Franse banen - Automobielmanagement.nl

Baas Renault: EU-regels kosten tot 70.000 Franse banen

De striktere Europese emissieregels voor voertuigen kunnen alleen al in Frankrijk 50.000 tot 70.000 banen kosten. De nieuwe eisen maken auto’s duurder waardoor de vraag een klap kan krijgen. Bovendien worden autofabrikanten gedwongen hogere investeringen te doen.

Die waarschuwing uitte Luca de Meo, CEO van de Renault Groep, tijdens de conferentie ‘Future of the Car 2022’ van de Financial Times. “Op dit moment denk ik dat dat soort regels geen grote voordelen biedt wat betreft de (milieu)gevolgen maar wel onnodig tot een hoop extra kosten voor de auto zullen leiden. Geld dat wordt geïnvesteerd om te voldoen aan de nieuwe Euro 7 standaarden had ook kunnen gaan naar de ontwikkeling van andere schone technologieën. Als we deze regelgeving niet uitstellen, dan blijven mensen gebruikte auto’s kopen en blijven oude auto’s langer in circulatie. Uitstel kan er ook voor zorgen dat het verlies aan arbeidsplaatsen beperkt blijft.’’

Twijfels

De Meo blijft twijfelen over het bereik van elektrische auto’s: “Zelfs een grote batterij zal voor veel automobilisten hooguit 85 prcent van het gebruik van hun voertuig dekken. Hun auto is minder geschikt voor lange jaarlijkse ritten van 600 of 700 kilometer. Als we alle aspecten van de levenscyclus meerekenen, dan veroorzaken sommige benzine-auto’s minder CO2 emissies. De keus om vol-elektrisch te gaan rijden is niet zo voor de hand liggend voor iedereen en overal.’’ Eerder al pleitte collega Oliver Zipse van BMW Groep, mede in zijn rol als voorzitter van Acea, ervoor niet alles alleen maar op elektrische auto’s te zetten maar ook alternatieve technologieën de ruimte te bieden.

Lees ook:
‘Franse auto-industrie verliest 100.000 banen door elektrische auto’