Dure grondstoffen drukken winst Suzuki

Suzuki heeft in het boekjaar tot 31 maart last gehad van de sterk gestegen prijzen voor materialen en grondstoffen. Daardoor daalde de operationele winst vergeleken met een jaar eerder met 1,5 procent naar rond de 1,4 miljard euro.

Suzuki blijft koploper in India

In het eerste kwartaal van dit jaar liep die winst met bijna 20 procent terug. Door hogere prijzen kwam de omzet over het hele boekjaar wel ruim 12 procent hoger uit op 26,8 miljard euro.

India

Suzuki verkocht in de twaalf maanden tot eind maart wereldwijd 2.706.865 nieuwe voertuigen. De overgrote meerderheid daarvan, 2.145.490 stuks, werden buiten Japan verkocht, met name in India waar Suzuki met partner Maruti het grootste merk is maar in toenemende mate ook in Zuid-Amerika en Afrika. In Japan zelf werden echter minder van de kleine auto’s – maximaal 3,4 meter lang – verkocht die alleen in dat land rondrijden.

MotoGP

Suzuki heeft verder laten weten dat het aan het eind van dit jaar stopt met de MotoGP. “De huidige economische situatie en de noodzaak om ons te concentreren op de grote veranderingen waar de automotive wereld mee te maken heeft, forceren Suzuki om de kosten en menskracht te verschuiven naar de ontwikkeling van nieuwe technologieën.’’

Lees ook:
Suzuki-dealers importeren nieuw EV-merk Seres

Dure grondstoffen drukken winst Suzuki - Automobielmanagement.nl

Dure grondstoffen drukken winst Suzuki

Suzuki heeft in het boekjaar tot 31 maart last gehad van de sterk gestegen prijzen voor materialen en grondstoffen. Daardoor daalde de operationele winst vergeleken met een jaar eerder met 1,5 procent naar rond de 1,4 miljard euro.

Suzuki blijft koploper in India

In het eerste kwartaal van dit jaar liep die winst met bijna 20 procent terug. Door hogere prijzen kwam de omzet over het hele boekjaar wel ruim 12 procent hoger uit op 26,8 miljard euro.

India

Suzuki verkocht in de twaalf maanden tot eind maart wereldwijd 2.706.865 nieuwe voertuigen. De overgrote meerderheid daarvan, 2.145.490 stuks, werden buiten Japan verkocht, met name in India waar Suzuki met partner Maruti het grootste merk is maar in toenemende mate ook in Zuid-Amerika en Afrika. In Japan zelf werden echter minder van de kleine auto’s – maximaal 3,4 meter lang – verkocht die alleen in dat land rondrijden.

MotoGP

Suzuki heeft verder laten weten dat het aan het eind van dit jaar stopt met de MotoGP. “De huidige economische situatie en de noodzaak om ons te concentreren op de grote veranderingen waar de automotive wereld mee te maken heeft, forceren Suzuki om de kosten en menskracht te verschuiven naar de ontwikkeling van nieuwe technologieën.’’

Lees ook:
Suzuki-dealers importeren nieuw EV-merk Seres