Eerst waren er 3,8 miljoen eigenaren teruggeroepen omdat de vloermat kon blijven steken achter het gaspedaal waardoor bij gas terugnemen de snelheid niet zou verminderen. Nu roepen de Japanners deze auto’s opnieuw terug omdat de gaspedalen kunnen zorgen voor plotselinge en ongecontroleerde acceleratie. De gaspedalen zullen eerst worden ingekort en in april worden ze vervangen door nieuwe pedalen.

Het is een van de grootste terugroepacties in de VS en komt een dag nadat Toyota aankondigde 110 duizend exemplaren van de grote Tundra pick-up truck terug te roepen vanwege corrosie, wat volgens de National Highway Traffic Safety Administration zou kunnen leiden tot problemen met het remsysteem en de mogelijkheid dat het reservewiel van de truck zou kunnen vallen. De eerste terugroepactie was het gevolg van enkele ongelukken. In één daarvan kwamen een  Californische Highway Patrol Officer en drie van zijn familieleden om het leven, toen hun Lexus ES350 plotseling accelereerde naar 180 km/u, een suv raakte, van de weg schoot, over de kop ging en in brand vloog.

Toyota kan flink wat schadeclaims verwachten. Dergelijke claims kreeg Audi twintig jaar geleden toen de 5000 onderwerp van claims was met betrekking tot onbedoelde acceleratie. Toen besloot de rechter dat het probleem een rijdersfout betrof. Toch veranderde Audi de vorm van het gaspedaal in volgende modellen. De terugroepactie van Toyota geldt niet voor de in Nederland geïmporteerde Toyota- en Lexus-modellen. Volgens woordvoerder Guido Roozekrans probeert Toyota-importeur Louwman & Parqui wel berijders van grijs geïmporteerde auto’s van Amerikaanse modellen zoals de Camry te achterhalen. Eerder berichtte Toyota Motor Corporation een verlies te verwachten van meer dan twee miljard dollar in dit fiscale jaar dat eind maart eindigt.