Volkswagen nam afgelopen zomer journalisten mee naar Beijing en dat reisje kostte 25 duizend euro per persoon. Maar de Duitse fiscus vindt het geen bedrijfskosten, zo blijkt. Dat wordt dus een duur reisje dus voor de autofabrikant volgens het Duitse Newsroom.de, een website voor journalisten, waar De Nieuwe Reporter op wijst. En dubbel duur, want de Duitse fiscus ziet het snoepreisje niet als werkgerelateerd. De betreffende journalisten moeten de geldwaarde van de reiskosten beschouwen als belastbaar inkomen, aldus de fiscus. Maar de kosten daarvan zal Volkswagen hen vergoeden, heeft het autoconcern toegezegd.
Volgens de Süddeutscher Zeitung heeft Volkswagen bij elkaar zeventig journalisten uitgenodigd naar Beijing, waarvan dertig Duitse. Het waren autojournalisten, lifestyle-journalisten en freelancers. De krant meldt dat er redacteuren zijn die door het vervelende akkefietje problemen met hun chefs hebben gekregen.
Het geval leidt tot hevige discussie over de ethiek van het vak en over inhalige journalisten die zich aan de ene kant ethisch en terughoudend voordoen maar ondertussen graag perskorting op nieuwe auto’s opstrijken of een ticket van Air Berlin voor de halve prijs kopen. Dat automerken journalisten uitnodigen voor persreizen naar zuidelijke oorden met luxe hotels als er nieuwe modellen worden gepresenteerd, is al heel lang gebruikelijk in de sector. Maar het besluit van de fiscus zou daar nu best een einde aan kunnen maken. Volkswagen vreest de krantenkoppen, net als collega-autofabrikanten, nu hun innige verhouding met de pers op deze manier openbaar is geworden.