Als dat zou gebeuren, zou dat een ramp zijn voor GM betekenen, die dan deze eigenaren van vervangend vervoer zou moeten voorzien. Want waar haal je – ook al ben je General Motors – zo vlug 2,5 miljoen auto’s vandaan?

Dat kan dan weer tot gevolg hebben dat er een schadeclaim volgt van de gezamenlijke eigenaren, in Amerika een ‘class action’ genoemd. Maar ook dat er totale verwarring ontstaat onder de klanten.

Afgelopen vrijdag heeft mevrouw Ramos, rechter van het District Court in Texas, laten weten nog geen uitspraak te kunnen doen. Zij heeft meer tijd nodig om alle argumenten te bestuderen en meer gegevens af te wachten alvorens een beslissing te kunnen nemen.

De NTHSA, die terugroepacties kan afdwingen, kan evenwel GM niet opleggen om de auto’s aan de kant te zetten, maar een federale rechter kan zoiets wel doen omwille van de openbare veiligheid.

Ingewijden denken echter dan de eiser geen sterke zaak heeft, terwijl GM bovendien nog in beroep kan gaan tegen een eventuele ongunstige uitspraak.

GM heeft sinds half februari al meer dan 6 miljoen auto’s teruggeroepen, voor het merendeel in Noord-Amerika en moet rekening houden met een kostenpost van ruim 750 miljoen dollar.