Topman Rupert Stadler maakte dinsdag (10 maart) de cijfers bekend bij de jaarcijferpresentatie in Ingolstadt. De marge zit aan de bovenkant van de ‘strategische bandbreedte van acht tot tien procent’ die Audi eerder voor zichzelf heeft vastgesteld. De rijke VW-dochter zal tussen nu en 2019 meer dan 24 miljard euro investeren in nieuwe producten en nieuwe technieken en zal consequent zijn wereldwijde netwerk verder uitbreiden. Audi is voornemens in 2015 wereldwijd zesduizend nieuwe medewerkers aan te stellen en men is van plan dit jaar opnieuw meer auto’s af te leveren dan in het afgelopen jaar. "Na een heel goede start dit jaar mikken we op een nieuw afzetrecord in 2015", zei ceo Stadler. Dit jaar begint Audi zijn gammavernieuwing met nieuwe versies van de Q7, de R8 en de A4.
Records in 50 landen

Audi zegt in het afgelopen jaar in vijftig landen nieuwe verkooprecords te hebben gerealiseerd en verkocht 1,741 miljoen auto’s  (+10,5% t.o.v. 2013) van het merk Audi. De omzet steeg met 7,8 procent van net onder de 50 miljard in 2013 tot 53,78 miljard euro in 2014. Ondanks de grote investeringen in de uitbreiding van de internationale productiestructuur en in de ontwikkeling van  nieuwe modellen en technologieën, in het bijzonder gericht op de steeds strenger wordende CO2-emissiewetgeving, heeft Audi in Ingolstadt z’n operationele marge kunnen verhogen naar 9,6 procent wat een operationele winst (bedrijfsresultaat) opleverde van 5,15 miljard euro. In 2013 was dat 5,03 miljard. De Audi Groep heeft in 2014 zijn verkoopkosten weliswaar vergroot tot 4,89 miljard euro (was in 2013 nog 4,64 miljard) maar de afzet is procentueel meer gestegen dan de kosten, dus per auto namen de verkoopkosten af.

Zeer winstgevend

De winst uit deelnemingen van de groep nam aanzienlijk toe tot 841 miljoen euro (was 293 miljoen in 2013). Dit is inclusief het aandeel van Audi in de operationele winst van de Chinese joint venture met FAW VW Automotive Company. In zijn geheel heeft de Audi Groep zijn winst voor belastingen met 12,5 procent kunnen verhogen tot 5,99 miljard euro (was 5,23 mrd). Axel Strotbek,  de cfo van Audi: "De kerncijfers van het boekjaar 2014 laten zien dat wij ons systematisch voorbereiden op de toekomst en desondanks zeer winstgevend zijn."

Het kernmerk Volkswagen van moederbedrijf Volkswagen AG realiseert een veel lagere operationele marge. Dit is in het concern dat ook een belangrijk punt van aandacht.