Laatste nieuws:

AMSTERDAM, 15 december 2017 11:58

Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd

De omzetcijfers van toeleveranciers in de auto-industrie groeien wereldwijd sterk, maar worden tegelijkertijd bedreigd door enkele megatrends (autodelen, mobiliteit, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie).

Dat concluderen managementconsultant Roland Berger en financieel adviseur/asset-manager Lazard in de wereldwijde Automotive Supplier Studie 2018. Uit gesprekken met 650 leveranciers wereldwijd concluderen de auteurs dat de leveranciers hun bestaande verdienmodellen zullen moeten aanpassen onder druk van de eerdergenoemde trends, om zo op veranderende ‘winstpools' in te kunnen spelen.

Groei zet door maar zwakt af

Uit de rondgang komt verder naar voren dat de omzetgroei in deze markt naar verwachting 3% bedraagt ten opzichte van 2016; met een gemiddelde EBIT-marge van ongeveer 7,3% blijven de winstcijfers op niveau. "Tegenover recordcijfers qua volume staan dalende groeicijfers in regio's als Noord-Amerika, waarbij de light vehicle-productie mogelijk daalt met 3% naar 17,4 miljoen eenheden in 2017. Voor 2018 verwacht men een afvlakkende groei bij verdere omzetgroei met stabiele EBIT-marges. Dit tamelijk positieve sentiment zien we terug bij leveranciers die een waardeniveau boven hun langetermijngemiddelde hanteren," zegt Christof Söndermann, director bij Lazard. "Feit is dat vier megatrends in de auto-industrie zorgen voor onrust in alle leveranciersdomeinen."

Megatrends

De vier megatrends in de auto-industrie:
- Nieuwe mobiliteitsverdienmodellen (zoals rijden-op-afroep en autodelen), hebben grote invloed op auto-eigenaarschap, persoonlijke mobiliteit en goederenlogistiek;
- De tijdlijn voor autonoom rijden (op niveau 4/5, respectievelijk volledig autonoom en mind-off) wordt steeds korter doordat nieuwe economie, wet- en regelgeving en technologie op hun plek vallen;
- Kunstmatige intelligentie biedt als technologie eindeloze mogelijkheden: daarnaast bereikt connectiviteitstechnologie allerlei mainstream-toepassingen in deze industrie;
- Elektrificatietechnologie ontwikkelt zich snel. Daardoor ontstaat momentum bij wet- en regelgevers en OEM's voor diezelfde elektrificatie.

Terwijl met deze trends in de auto-industrie de ‘end-game' onvermijdelijk lijkt, kent de transitieperiode een hoge mate van onzekerheid. Toeleveranciers moeten zich gaan voorbereiden op vijf onderscheidende veranderingen:
- langzame groei
- versnelde technologische veranderingen
- software als essentiële differentiator
- hardware als een commodity
- druk op de waardering voor leveranciers

"Door technologische verschuivingen moeten leveranciers substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe technologie-investeringen onzeker zijn," zegt René Seyger, Senior Partner bij Roland Berger. "Marges en waardering in gecommodificeerde terreinen komen onder druk te staan. Tegelijkertijd bieden elektrificatie en digitalisering kansen voor nieuwe verdienmodellen."

Strategie

Tegen deze achtergrond hebben de auteurs van Roland Berger en Lazard een serie relevante vragen opgesteld die leveranciers in overweging kunnen nemen voor het herijken van hun strategie: Wat is de impact van de megatrends in de auto-industrie? Welke producten blijven groeien? Welke nieuwe segmenten passen goed in het huidige model? Is een ramp-down-strategie of juist een last-man-standing-strategie de beste route voor bepaalde segmenten? "Grondige kennis van trends is cruciaal voor elke leverancier", zegt Söndermann. "Het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, is niet langer houdbaar."

Essentieel: openheid, snelle flexibiliteit en innovatie

Mogelijke gevolgen zijn desinvestering en diversificatie in nieuwe groeigebieden die in M&A- activiteiten in de sector in 2017 zichtbaar zijn. Het wordt steeds belangrijker innovatieve partnerships te vormen, en de factor tijd speelt een grote rol: veel partnerships in de sector zijn immers al gesloten. "Druk op leveranciers ontstaat ook bij OEM's; hun verdienmodellen zijn op dezelfde manier onderhevig aan disruptie, door dezelfde megatrends," zegt Michael Schmidt, director bij Lazard. "Niet alleen kijken beide groepen naar dezelfde potentiële partners en M&A-doelen op de nieuwe groeiterreinen van shared mobility, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie. Daarnaast valt nog te bezien hoe de distributie van de waardeketen en de diepte van verticale integratie uitvallen."

Volgens de studie biedt de disruptie een unieke mogelijkheid voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. "Deze stap vraagt wel om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers," zegt Casper Veenman, Principal bij Roland Berger.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Cao-overleg MvT ligt weer stil (18-10-2018)
Aantal faillissementen op laagste niveau deze eeuw (18-10-2018)
Cao Metalektro: Grote stakingsdag op 18 oktober regio Eindhoven (17-10-2018)
TomTom raakt weer grote klant kwijt (16-10-2018)
Bovag: 'RAI doet aan stemmingmakerij' (15-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
VW-topman Diess: "Duitse auto-industrie kan lot Detroit achterna gaan" (19-10-2018)
BMW-erfgenamen de rijkste Duitsers (19-10-2018)
EU-verkopen september: PSA de grootste door val VW (19-10-2018)
Tesla koopt grond voor fabriek China (18-10-2018)
Geruchten over 'huwelijk' Ford en VW duiken weer op (18-10-2018)
Auto & Lease » RSS
VZR: Zakelijke rijder vraagt om 'tussenauto' (18-10-2018)
ALD: leaserijder wil snel over op elektrisch rijden (18-10-2018)
Louwman Group groeit tot ruim 20.000 leasecontracten (18-10-2018)
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Peugeot op de sportieve toer (19-10-2018)
VW wil oude Duitse diesel naar de schroothoop (18-10-2018)
Berlijn moet dieselrijverbod invoeren (16-10-2018)
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Nederlandse automobilist bereid over te stappen op duurzame vervoersvormen (10-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Achtergrond: 'Strijd EU en auto-industrie blokkeert ontwikkeling autonome auto' (18-10-2018)
Microsoft en Volkswagen werken samen aan 'connected car' (18-10-2018)
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (16-10-2018)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Benoit Rivallant is nieuwe Europa-chef bij Apollo Banden (19-10-2018)
Bram Schot wil topman van Audi blijven (16-10-2018)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Finus Porsius nieuwe financieel directeur Stern Groep (05-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
WLTP geeft Europese automarkt een dreun (18-10-2018)
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Duitse automarkt krijgt klap van 30 procent (08-10-2018)
Occasions » RSS
Dik 60% autokopers laat occasion checken voor aanschaf (18-10-2018)
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
Overige » RSS
Interviews AM-eindejaarspecial Oliebollen 2018 (18-10-2018)
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1795)...

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Frits Kroymans op de vraag of hij nog autoliefhebber is, Carros Magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten