Laatste nieuws:

INGOLSTADT, 23 mei 2018 14:48

Analyse: Hoofdbrekens voor Audi

Tot 2014 zag het er nog zonnig uit voor Audi. In Ingolstadt dacht men hard op weg te zijn om ’s werelds grootste fabrikant van premiumauto’s te worden: de voorsprong op Mercedes bedroeg 91.119 verkopen en het enige was resteerde was het inhalen van BMW. Appeltje eitje.

Merk-chef Rupert Stadler heeft zich de afgelopen jaren niet bewezen als een krachtige leider. Hij is niet de laan uitgestuurd, maar de merken Seat en Lamborghini zijn wel onder de vleugels van Audi vandaan gehaald. '
Merk-chef Rupert Stadler heeft zich de afgelopen jaren niet bewezen als een krachtige leider. Hij is niet de laan uitgestuurd, maar de merken Seat en Lamborghini zijn wel onder de vleugels van Audi vandaan gehaald.
1/1

Maar het liep anders. De sjoemeldiesel affaire brak uit waardoor de eigen autoverkopen onder druk kwamen te staan. Tegelijkertijd vond Mercedes nieuw elan en wist deze concurrent met name met de geheel herziene A-klasse een veel jonger publiek aan te spreken. Het resultaat: in 2017 had Mercedes zijn achterstand op Audi omgebouwd in een voorsprong van 450.480 auto's. Ook in vergelijking met BMW dreigt het merk met de 4 ringen de aansluiting te verliezen: deze rivaal verkocht vorig jaar ruim 220.000 meer auto's, terwijl het verschil in 2014 nog slechts 70.000 exemplaren bedroeg.

De geclaimde voorsprong door techniek betaalt zich dus niet uit. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat Audi in 6 jaar tijd 5 ontwikkelings-chefs heeft versleten. Voor groei is rust, reinheid en regelmaat belangrijk. Dat ontbrak allemaal bij de duiventil annex beerput in Ingolstadt. Merk-chef Rupert Stadler heeft zich de afgelopen jaren niet bewezen als een krachtige leider. Hij is niet de laan uitgestuurd, maar de merken Seat en Lamborghini zijn wel onder de vleugels van Audi vandaan gehaald. Moeder Volkswagen zal zich nu over de Spaanse dochter ontfermen terwijl Porsche het bij de Italiaanse sportwagenmaker voor het zeggen krijgt. Audi moet zich focussen op zijn eigen doelstelling: alsnog het grootste premiummerk van de wereld worden.

Maar zal dat lukken? Voorlopig houdt de dieselellende aan. Audi heeft de levering van de modellen A6 en A7 stopgezet omdat er onregelmatigheden in de motormanagement software van de 3.0 TDI V6 unit zijn ontdekt. Dat is gebeurd 'in het kader van interne onderzoeken', aldus een verklaring van Audi. Veel media hebben hun oordeel al klaar: opnieuw gesjoemel. De problemen treffen rond de 60.000 auto's. Die zijn vooral in Europa verkocht. Is het toeval dat juist in deze marktregio de verkopen onder druk staan? Audi had april vorig jaar nog 5,7 procent van de Europese automarkt in handen, maar dat is nu verdampt naar 5,0 procent.

Gelukkig staat Audi aan de vooravond van een modellenoffensief. Stadler: "Wij lanceren elke 3 weken nieuwe modellen, wij betreden nieuwe marktsegmenten en wij introduceren nieuwe technologieën. We zijn een buitengewoon enerverende en ambitieuze periode begonnen". Audi zal inderdaad het tijdperk van de elektrische mobiliteit betreden. Dat gebeurt met de e-Tron waarvan op 30 augustus het eerste exemplaar van de band zal rollen. Maar met een instapprijs van 82.500 euro blijft het een exclusief genoegen. Hetzelfde geldt voor de Q8, een nieuw sportief SUV model dat boven de Q7 gepositioneerd zal worden.

Meer hout kan de volgende generatie A1 snijden die nog dit jaar op de markt komt. Zijn missie is het verslaan van de Mini Hatch; iets wat met het huidige model bij lange na niet gelukt is. De A1 is te burgerlijk en te duur waardoor grote kortingen noodzakelijk zijn om de voorraad onverkochte exemplaren niet te veel te laten oplopen. De cijfers spreken voor zich. In de eerste 4 maanden van dit jaar verkocht Audi in Nederland 856 exemplaren van de A1, terwijl Mini 1.633 bestellingen voor haar Hatch wist te noteren. Met een agressiever, sportiever en meer masculien design wil Stadler een breder koperspubliek aanspreken. Tegelijkertijd wordt de nieuwe editie (die langer én breder wordt) flink ruimer dus ook praktischer. De vernieuwde 1.0 TFSI motor (die voldoet aan de nieuwe Euro 6d-TEMP emissienorm) is inmiddels in productie. Maar als Audi écht voor voorpaginanieuws wil zorgen, dan maakt zij de Virtual Cockpit oftewel het digitale instrumentarium standaard. Dat is heel concrete 'voorsprong door techniek'.

Een ander Audi model dat voor wezenlijk hogere verkopen kan zorgen is de A4. Niet in zijn huidige vorm, want de belangstelling valt flink tegen. Daarom wordt er onder grote druk gewerkt aan een facelift waaraan voor Audi begrippen ongekend veel geld wordt gespendeerd: 300 tot 400 miljoen euro. Dat bedrag is nodig om de A4 van zijn saaie uitstraling af te helpen. De middenklasse krijg een nieuw front met designelementen van de A7 Sportback waardoor hij breder en gespierder oogt. Ook het dashboard gaat compleet op de schop en zal vervangen worden door een exemplaar met 3 digitale schermen à la de A6/A7/A8. Dat zal de concurrentiekracht van de A4 zeker ten goede komen, maar merkwaardig genoeg heeft Audi er voor gekozen om de A5 geen facelift te geven. Die oogt straks dus in één klap verouderd, met alle verkoopconsequenties van dien.

Audi heeft ook nog een harde noot te kraken in het topsegment. De nieuwe A8 zit weliswaar boordevol hightech, maar hij mist het elan van de Mercedes S klasse. En dus blijft deze concurrent met afstand segmentleider. Audi heeft ook geen antwoord op de Maybach uitvoering van de S klasse die met name in China als warme broodjes verkoopt. Alleen al vorig jaar gingen er meer dan 30.000 exemplaren over de toonbank. Audi kan daar zelfs met zijn complete A8 reeks niet aan tippen. Plannen voor een coupé en cabrioletversie van de A8 (de A9) zijn geschrapt. Dit betekent dat soortgelijke uitvoeringen van de Mercedes S klasse (en van de nieuwe BMW 8-serie) niet op concurrentie vanuit Ingolstadt hoeven te rekenen. Ook geschrapt is de opvolger van de R8: vorig jaar werden in eigen land van deze sportwagen slechts 803 exemplaren verkocht. Daar valt geen businesscase van te maken. Ter vergelijking: Porsche trok in hetzelfde tijdvak 7.520 kopers voor de 911.

De sportieve honneurs gaat in de toekomst de e-Tron GT voor zijn rekening nemen. Deze elektrische 5-deurs coupé pocht met een indrukwekkende sprinttijd (in 2,8 seconden zit je op 100 km/u) maar is onderhuids feitelijk een Porsche Mission E. Dat komt het prestige van Audi niet ten goede. Het onderstel van de eerder genoemde gewone e-Tron (en de in 2019 te introduceren e-Tron Sportback) is te log voor een auto die met de Tesla Model S moet gaan concurreren en zal dus voortijdig worden afgeschreven. Hier is dus duidelijk geen sprake van voorsprong door techniek.

Een heet hangijzer bij Audi is een hoge 7-persoons middenklasser. Stadler heeft lange tijd zijn veto uitgesproken over een dergelijk model omdat een dergelijke gezinswagen niet zou passen bij het sportieve merkimago. Maar heeft de reputatie van BMW onder de 2-serie Gran Tourer geleden? Niet echt. En Mercedes zal volgend jaar een 7-persoons variant van de GLB introduceren, een SUV die het gat tussen de GLA en GLC gaat opvullen. Met name in China, waar de ‘één kind politiek' heeft afgedaan, is er veel vraag naar een ruime familieauto. Tegelijkertijd wordt de Europese consument er niet jonger op, dus klandizie voor de BMW 2-serie Active Tourer en de Mercedes B klasse is verzekerd. Als Audi daadwerkelijk 's werelds grootste autofabrikant wil worden, mogen er niet te veel heilige huisjes de weg daartoe blokkeren.

Bron: Autointernationaal 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Cartracker overgenomen door mobiliteitsplatform ULU (18-06-2018)
Bedrijfsmiddelen failliete Nieuwkoop Automotive Group in de veiling (15-06-2018)
MobiliteitsRAI zet volgende stap tijdens tweede versie (14-06-2018)
CBS: Aantal faillissementen daalt (14-06-2018)
Online veilinghuizen Troostwijk en BVA Auctions fuseren (13-06-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Musk beschuldigt Tesla-medewerker van sabotage (12:05)
Audi-topman Stadler gearresteerd wegens betrokkenheid dieselfraude (18-06-2018)
GM denkt over verzelfstandigen 'Cruise' (18-06-2018)
Peruanen investeren in Belgische autoruitenfabriek Soliver (18-06-2018)
Renault voert productie elektrische auto’s op (18-06-2018)
Auto & Lease » RSS
Arval met een 8,1 opnieuw beste leasemaatschappij (18-06-2018)
Zakelijk autodelen groeit in rap tempo (15-06-2018)
MultiTankcard en Arval Nederland sluiten meerjarig partnership (15-06-2018)
Strix en Auto Lease Company worden Hiltermann Lease (14-06-2018)
International Car Lease Holding neemt Westlease over (12-06-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Ode aan 'La Grandezza della Lancia' (07-06-2018)
Nieuw record: 60 miljoen voor een Ferrari 250GTO (04-06-2018)
Laura Fietzek is Miss Tuning 2018 (fotogalerij/filmpje) (17-05-2018)
AM-weekendtip: Techno Classica 2018 in Essen (22-03-2018)
Jaguar presenteert unieke ‘greatest hits’ XJ6 voor drummer Iron Maiden (fotogalerij) (08-03-2018)
Auto & Milieu » RSS
Rijverbod dreigt voor 15.000 Duitse dieselaars (12-06-2018)
Mercedes moet 774.000 auto’s terugroepen (12-06-2018)
VZR ageert tegen ‘Tesla-taks’ (07-06-2018)
Noodkreet VDA over WLTP (05-06-2018)
AHG in duurzaamheidsprogramma BASF (04-06-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Volvo komt niet naar Autosalon Genève 2019 (12-06-2018)
Autokoper heeft keuzestress (05-06-2018)
Ford kijkt naar een ander reclamebureau (24-04-2018)
Volkswagen Groep krijgt ook nieuw logo (18-04-2018)
Auto & Techniek » RSS
Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash (12-06-2018)
Keuringsprobleem vertraagt kwart miljoen auto’s VW (11-06-2018)
Kia roept auto’s terug wegens airbag-problemen (11-06-2018)
‘Engine of the Year 2018’: Ferrari 3.9 V8 (06-06-2018)
‘Engine of the Year 2018’: PSA’s Turbo PureTech benzinemotor (06-06-2018)
Auto & Technologie » RSS
Europese koepels auto-industrie zetten vol in op verkeersveiligheid (15-06-2018)
Continental verbiedt WhatsApp en Snapchat (06-06-2018)
Japanse auto-industrie slaat de handen ineen (05-06-2018)
Waymo koopt 62.000 Chryslers (01-06-2018)
Tesla op Autopilot knalt tegen politie-auto (filmpje) (31-05-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nipparts verhuist naar Turijn (13-06-2018)
Avon introduceert nieuwe ZT7 premium zomerband (07-06-2018)
Autodis Group neemt Geevers Auto Parts over (05-06-2018)
Ook JLR sjoemelde met prijzen onderdelen (04-06-2018)
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
Autodealer nieuws » RSS
AM zoekt innovatieve dealerbedrijven (07-06-2018)
Grootste VW-bedrijf in België verkoopt minder auto’s (04-06-2018)
Opel kopen bij de Peugeot dealer (16-05-2018)
PGA verkoopt meer occasions dan nieuw (08-05-2018)
Contracten met alle Europese Opel dealers opgezegd (18-04-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Hollanders bouwen Tesla Shooting Brake (filmpje) (29-05-2018)
Kleine auto raakt overal uit de gratie (23-05-2018)
Tesla Model 3 met twee motoren (22-05-2018)
Toyota verkoopt Chinese auto’s (18-05-2018)
Alle toekomstige DS-modellen krijgen elektromotor (02-05-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Autec- VLT lanceert nieuwe serie carrosserieschaarhefbruggen (07-06-2018)
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
AHG breidt in Noord-Holland uit met Autoschade Herstel Schepenwijk (27-03-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Weer een goede bestelautomaand; mei +8% (04-06-2018)
Veel vraag naar elektrische bestelwagen Nissan (24-05-2018)
VDL Groep en DAF presenteren elektrische truck (22-05-2018)
Bestelautomarkt eindelijk op gang; april 2018 dik in de plus met 23% (02-05-2018)
Bestelauto Expo breidt uit met online nieuws- en kennisplatform (25-04-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Chinees aan top bij Lotus (15-06-2018)
Paul Wessels is nieuwe directeur AutoTrack (15-06-2018)
Christa Grootveld is nieuwe branchemanager Bovag-afdeling Fietsbedrijven (14-06-2018)
Wieteke Tichelaar is nieuwe programmadirecteur OOC (13-06-2018)
VWE oprichter Ton Vestering stopt als directielid (04-06-2018)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Europese autoverkoop zwakt flink af in mei 2018 (18-06-2018)
CBS: Autobezit onder 75-plussers neemt toe (15-06-2018)
Leaseregistraties mei +10%; Volkswagen Polo blijft populairst (07-06-2018)
Weer topmaand voor occasions; mei +9,3% (06-06-2018)
Bonus trekt autoverkoop mei 2018 in de plus: +1,8% (01-06-2018)
Occasions » RSS
Occasion-koper wil vooral garantie (15-06-2018)
Bynco wint DIA Award 2018 (05-06-2018)
Occasionmarkt handhaaft hoge niveau in april: +8% (04-05-2018)
Gemiddelde occasionprijs daalt op Autoscout24 (04-05-2018)
Importrecord auto’s stimuleert behoefte aan inzicht voertuighistorie (02-05-2018)
Overige » RSS
Automotive Inspiratiefestival: zonder pakken en stropdassen! (24-05-2018)
Crowdfunding voor documentaire over Citroën SM succesvol (23-05-2018)
Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje (08-05-2018)
Paus laat zijn Lamborghini veilen (02-05-2018)
Hele collectie Den Hartog Museum onder de hamer (12-04-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

PRODUCT VAN DE MAAND

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1787)...

Analist Wim Oude Weernink in Autovisie

Analist Wim Oude Weernink in Autovisie

Poll

Youngtimers in de lease: een mooi verdienmodel voor de autobranche

Geef je mening toon resultaten