Dit geldt niet alleen voor het goedkopere segment, maar ook voor auto’s in het midden- en hogere segment. Westerse autofabrikanten worden momenteel links en rechts ingehaald, waarschuwt Roland Berger: "De huidige recessie en de impact ervan dwingt des te meer tot nadenken over de productstrategie op lange termijn."

 

De auto-industrie staat vandaag de dag voor verschillende uitdagingen. De wereldwijde markt wordt steeds competitiever, milieueisen worden strenger en veiligheidsregels worden strikter. Daarnaast verwachten consumenten steeds vaker hogere kwaliteit voor een lagere prijs, oftewel meer auto voor minder geld. Dit zorgt ervoor dat gevestigde fabrikanten in de toekomst andere manieren moeten gaan zoeken om voertuigen te produceren. Uit het onderzoek van Roland Berger blijkt dat kostenbesparingen van dertig tot vijfenveertig procent haalbaar zijn, mits fabrikanten bereid zijn in opkomende markten op een andere wijze te gaan produceren. Innovatie is hierbij het sleutelwoord.

 

Roland Berger onderscheidt vier business modellen voor het produceren van goedkope auto’s. In het Europese en Noord-Amerikaanse model worden kosten beperkt door economische schaalvoordelen te behalen en gebruik te maken van strikte methoden voor ontwerp en kosten. In het Japanse en Koreaanse model ligt de nadruk op procesinnovatie binnen een wereldwijd netwerk, terwijl fabrikanten in het zogeheten Chinese model de hun bekende techniek van het kopiëren toepassen, daarbij gebruikmakend van hun lage kostenbasis. Daarentegen maken fabrikanten in het Indiase model gebruik van de ervaringen en investeringen van hun bekende leveranciers en ontwikkelen lokaal de innovaties.   

 

De kracht van de lagekostenmodellen zit vooral in de focus op kosten in alle processen, in combinatie met schaalvoordelen en een hoge mate van functionele integratie.  

"Maar het is meer dan dat. Behalve het kostenaspect, ontstaan  nieuwe samenwerkingsvormen tussen fabrikanten en toeleveranciers, die in zichzelf een toekomstig concurrentievoordeel inhouden. Dat is een revolutie voor de auto-industrie, die erop neerkomt dat klanten, markten en nieuwe concurrenten fabrikanten dwingen zich te richten op lage kosten," aldus René Seyger, partner en lid van het managementteam van Roland Berger Nederland.