Bob Lutz van GM ziet geen toekomst voor Saab

Ondanks dat er drie aanbiedingen zijn, voert General Motors de sluiting van Saab in Zweden gewoon verder door. Men heeft opdracht gegeven aan Alix Partner om de sluiting af te wikkelen en GM-topman Lutz gelooft niet in een toekomst voor Saab. Maar tegelijkertijd worden dus de biedingen op Saab nog wel verder onderzocht.

Er liggen drie offertes op tafel, waaronder die van Spyker. Op het laatste moment verschenen nog twee andere bieders: Bernie Ecclestone (bekend van Formule 1) heeft zich met de Luxemburgse investeringsmaatschappij Genii Capital samengevoegd. En de onlangs afgetreden topman van MAN, Hakan Samuelsson, heeft meerdere Zweedse investeerders om zich heen verzameld.

Maar vice-voorzitter Bob Lutz van GM zei vanmorgen (maandag 11 januari) tegen de Zweedse televisieomroep SVT niet in de toekomst van Saab te geloven  en een toekomst onder Spyker lijkt daarmee echt verkeken.  Meerdere media meldden afgelopen weekend dat de productie van de nieuwe Saab 9-5 naar China zou zijn verhuisd, maar dat ontkende General Motors. De productietechniek van de oude 9-5 en de prefacelift uitvoering van de 9-3 zijn in december overigens wel verkocht aan het Chinese BAIC. Afgelopen vrijdag zei GM dat het doorgaat met het afbouwen van het personenwagenmerk Saab maar dat het bedrijf nog wel kijkt naar drie overnamebiedingen. Daaronder is dus een derde bod van Spyker. Lutz zei tegen SVT: "Als iemand een beetje wil verdienen met Saab, dan moet je beginnen met heel veel geld in te brengen. Ik geloof niet in een toekomst voor Saab. We hebben de startknop voor het afbouwproces in december ingedrukt en daarmee is het einde van het automerk nabij.”

Saab heeft als onderdeel van GM jarenlang met verlies gedraaid en het Amerikaanse concern veel geld gekost. Volgens Lutz is de voortdurende discussie over het wel of niet verkopen van Saab een ‘terreur’ aan het worden die afgelopen moet zijn. De Zweedse vakbonden zijn woedend over de werkwijze van GM. De woordvoerders van de twee grootste werknemersorganisaties bij Saab zeggen dat Spyker een heel goed bod heeft gedaan. Het probleem is dat de Nederlandse sportwagenbouwer Saab wil overnemen zonder GM cash geld te bieden. En daar hebben de Amerikanen geen enkele interesse voor. (dpa/autointernationaal.nl)

Reacties

Ze zeggen het zelf. GM is in al die jaren niet in staat geweest om van Saab een winstgevende autobouwer te maken. Kortom; Bob Lutz is een Lutzer en is bang om met een neiuwe eigenaar zijn gezicht te verliezen.

Het neiuwe woord van 2010 “Lutzer”

Geplaatst door: JJ op

Bob Lutz is mede schuldig aan het GM debacle. Nu moeten nieuwe ondernemers het stokje bij Saab overnemen.Zijn rol is uitgespeeld.

Geplaatst door: David van Friesland op

bob lutz is een knoeier dat deze man bij gm aan de top staat, zegt genoeg over gm.
als je saab niet op de kaart kan zetten
heb je weinig in je mars, het merk is helaas bij een verkeerde importeur gekomen (kroymans)
dus in ned. slechte cijfers. helaas wie kan dit geweldige merk redden.

Geplaatst door: andre op
Bob Lutz van GM ziet geen toekomst voor Saab - Automobielmanagement.nl

Bob Lutz van GM ziet geen toekomst voor Saab

Ondanks dat er drie aanbiedingen zijn, voert General Motors de sluiting van Saab in Zweden gewoon verder door. Men heeft opdracht gegeven aan Alix Partner om de sluiting af te wikkelen en GM-topman Lutz gelooft niet in een toekomst voor Saab. Maar tegelijkertijd worden dus de biedingen op Saab nog wel verder onderzocht.

Er liggen drie offertes op tafel, waaronder die van Spyker. Op het laatste moment verschenen nog twee andere bieders: Bernie Ecclestone (bekend van Formule 1) heeft zich met de Luxemburgse investeringsmaatschappij Genii Capital samengevoegd. En de onlangs afgetreden topman van MAN, Hakan Samuelsson, heeft meerdere Zweedse investeerders om zich heen verzameld.

Maar vice-voorzitter Bob Lutz van GM zei vanmorgen (maandag 11 januari) tegen de Zweedse televisieomroep SVT niet in de toekomst van Saab te geloven  en een toekomst onder Spyker lijkt daarmee echt verkeken.  Meerdere media meldden afgelopen weekend dat de productie van de nieuwe Saab 9-5 naar China zou zijn verhuisd, maar dat ontkende General Motors. De productietechniek van de oude 9-5 en de prefacelift uitvoering van de 9-3 zijn in december overigens wel verkocht aan het Chinese BAIC. Afgelopen vrijdag zei GM dat het doorgaat met het afbouwen van het personenwagenmerk Saab maar dat het bedrijf nog wel kijkt naar drie overnamebiedingen. Daaronder is dus een derde bod van Spyker. Lutz zei tegen SVT: "Als iemand een beetje wil verdienen met Saab, dan moet je beginnen met heel veel geld in te brengen. Ik geloof niet in een toekomst voor Saab. We hebben de startknop voor het afbouwproces in december ingedrukt en daarmee is het einde van het automerk nabij.”

Saab heeft als onderdeel van GM jarenlang met verlies gedraaid en het Amerikaanse concern veel geld gekost. Volgens Lutz is de voortdurende discussie over het wel of niet verkopen van Saab een ‘terreur’ aan het worden die afgelopen moet zijn. De Zweedse vakbonden zijn woedend over de werkwijze van GM. De woordvoerders van de twee grootste werknemersorganisaties bij Saab zeggen dat Spyker een heel goed bod heeft gedaan. Het probleem is dat de Nederlandse sportwagenbouwer Saab wil overnemen zonder GM cash geld te bieden. En daar hebben de Amerikanen geen enkele interesse voor. (dpa/autointernationaal.nl)

Reacties

Ze zeggen het zelf. GM is in al die jaren niet in staat geweest om van Saab een winstgevende autobouwer te maken. Kortom; Bob Lutz is een Lutzer en is bang om met een neiuwe eigenaar zijn gezicht te verliezen.

Het neiuwe woord van 2010 “Lutzer”

Geplaatst door: JJ op

Bob Lutz is mede schuldig aan het GM debacle. Nu moeten nieuwe ondernemers het stokje bij Saab overnemen.Zijn rol is uitgespeeld.

Geplaatst door: David van Friesland op

bob lutz is een knoeier dat deze man bij gm aan de top staat, zegt genoeg over gm.
als je saab niet op de kaart kan zetten
heb je weinig in je mars, het merk is helaas bij een verkeerde importeur gekomen (kroymans)
dus in ned. slechte cijfers. helaas wie kan dit geweldige merk redden.

Geplaatst door: andre op