Eind vorig jaar sloten Suzuki en Volkswagen een samenwerkingsovereenkomst waarbij de Duitsers voor 19,9 procent eigenaar gaan worden van de Japanse autofabrikant. Via Suzuki wil Volkswagen snel groeien op opkomende markten, zoals India. Een woordvoerder van Volkswagen laat weten dat de wens van Suzuki nog een probleem gaat worden. Meer dan negentig procent van de aandelen van het autoconcern is namelijk vast in handen van de Porsche holding (51 procent), de deelstaat Nedersaksen (ruim 20 procent) en de oliestaat Katar (17 procent). Deze grootaandeelhouders piekeren er niet over hun belang te laten verwateren. Hetzelfde geldt voor de families Porsche en Piëch, die twee procent van de aandelen Volkswagen bezitten. In ruil voor toegang tot de Indiase markt (waar Suzuki via dochter Maruti marktleider is) en tot goedkope autotechniek zouden de Japanners de dieselmotoren van Volkswagen mogen gaan gebruiken. Suzuki overweegt het huidige leveringscontract met PSA en Renault hiervoor op te zeggen. Ook de samenwerking met General Motors voor hybride aandrijftechniek staat op de tocht. Suzuki denkt in samenwerking met Volkswagen betere resultaten te kunnen boeken. Van het samenvoegen van dealers is evenwel geen sprake. (autointernationaal.nl)