De operationele marge is de belangrijkste target in het meerjarenplan Commitment 2009 van Ghosn. Maar de door hem recentelijk tot coo gepromoveerde Patrick Pélata zegt in Financial Times: "De crisis is er en die raakt de gewone economie. De crisis raakt de autoverkoop dus raakt het Renault."

Renault gaat ongeveer zesduizend banen schrappen in Europa en heeft bekendgemaakt dat het zijn prijzen met gemiddeld anderhalf procent gaat verhogen. Pélata heeft aangekondigd dat Renault de productie met twintig procent zal verlagen in het vierde kwartaal. De meestal goed geïnformeerde Franse vakbonden zeggen dat Renault alle Franse fabrieken twee weken zal stilzetten om de oplopende voorraden althans een beetje weg te werken. Als het nodig is, blijven sommige fabrieken zelfs nog langer dicht. Die mededeling is evenwel nog niet bevestigd door Renault zelf. Hoewel tijdelijk stopzetten van autofabrieken wel vaker voorkomt, is het op deze nationale schaal bij Renault niet eerder gebeurd. Zoals gebruikelijk hangen de Franse werknemers meteen hoog in de gordijnen. Sinds vrijdagochtend wordt de fabriek in Sandouville in de buurt van Le Havre door enkele honderden werknemers bezet gehouden.

Fiat heeft ook al zijn winstverwachting voor dit jaar drastisch naar beneden bijgesteld. In het slechtste geval zou het kunnen uitkomen op vierhonderd miljoen in plaats van de eerder geprognotiseerde ruim drie miljard euro. Dieter Zetsche, chef van Daimler, sprak van een tijd zonder weerga. Hij is bezorgd over de toeleveringsindustrie die getroffen wordt door problemen met herfinanciering en orders die niet komen. Daimler heeft zijn winstverwachting voor de tweede keer dit jaar bijgesteld.  In Amerika hebben twee topmensen in een brief aan de staf laten weten dat er nog meer witte boorden zullen verdwijnen dan verwacht omdat het bedrijf geld moet besparen. Chrysler heeft al gezegd dat het bijna tweeduizend banen schrapt in Toledo, Ohio en Newark.