Het gaat in feite om het vetorecht dat de deelstaat Niedersachsen heeft bij belangrijke beslissingen. Normaal gesproken is dat het geval bij een aandeel van 25 procent maar Niedersachsen heeft een aandeel van (slechts) twintig procent in Volkswagen. Porsche wil volgend jaar de alleenheerschappij over Volkswagen hebben door 75 procent van de aandelen te verwerven en strijdt met kracht tegen deze uitzonderingspositie. Porsche bezit op dit moment 42,6 procent van de aandelen en heeft opties op nog eens 31,5 procent.  

 

De zogenoemde ‘20-procent-Sperrminorität’ heeft de Volkswagenwet als basis. Het is bedongen bij de privatisering van Volkswagen in 1960. Maar Porsche wil het niet omdat het de staatsinvloed handhaaft en de vrije beweging van kapitaal in de EU zou belemmeren. Er zijn wel uitzonderingen  mogelijk maar die moeten dan besloten worden op de algemene vergadering van aandeelhouders. Bij Volkswagen is dat nooit gebeurd, er is alleen een beslissing van de staat, zo meldt auto motor und sport.

 

‘Ze [deelstaat Niedersachsen] hebben de invloed die ze anders alleen maar zouden hebben met een aandeel van 25 procent en die invloed hebben ze zichzelf gegeven’, aldus de advocaten.  De verwachting is overigens dat het proces veel langer gaat duren dan tot 27 november omdat de verliezende partij sowieso in beroep zal gaan.

 

De ondernemingsraad van Volkswagen en vakbond IG Metall willen aan de voorzitter van de Europese Comisssie, José Manuel Barroso, 160 duizend handtekeningen overhandigen. Die handtekeningen komen van alle vestigingen van Volkswagen in Europa. De ondernemingsraad van Volkswagen maakt al tijden ruzie met Porsche over het medezeggenschap van de Volkswagen-medewerkers in de toekomstige nieuwe onderneming.