Obama vraagt Bush om steun voor de Amerikaanse auto-industrie

Tijdens zijn eerste bezoek aan het Witte Huis heeft Barack Obama bij president Bush aangeklopt om de auto-industrie te hulp te schieten. Bush heeft aangegeven dat hij misschien wel steun wil geven in het kader van het zogenaamde ‘stimulus package’ maar dan moet er wel wat tegenover staan. Obama en de democraten in het Congres moeten hun oppositie tegen het vrijhandelsverdrag met Colombia staken. Voor dat laatste heeft Bush heel lang gevochten.

De regering Bush heeft tot nog toe geen oren gehad naar de roep om hulp van de auto-fabrikanten, ondanks het feit dat General Motors het einde van dit jaar waarschijnlijk niet haalt. Die kans is momenteel levensgroot aanwezig, aangezien alle kasreserves binnenkort op zullen zijn en GM dan geen zaken meer kan doen – GM verloor alleen in het derde kwartaal bijna zeven miljard dollar, de cumulatieve verliezen over de laatste vier jaar zijn bijna zeventig miljard dollar. Toevlucht tot de zogenoemde Chapter 11, vergelijkbaar met onze surséance van betaling, heeft GM kort geleden nog krachtig afgewezen. Toch zal er straks geen andere keus zijn. Het aandeel GM zakte gisteren met 23 procent tot 3,36 dollar, de laagste koers sinds 1946. De marktwaarde van GM (ongeveer 1,8 miljard dollar) is nog maar ongeveer twee procent van dat van Toyota.

 

Het zogenaamde ‘stimulus package’ maakt deel uit van een pakket maatregelen om de economie overeind te houden. In het najaar van 2007 waren daarover de eerste besprekingen tussen democraten en republikeinen en in januari 2008 werd een pakket van 107 miljard dollar door het Congres en Bush goedgekeurd. Het bedrag kwam ten goede aan mensen met lagere inkomens in de vorm van een cheque die zij in de lente kregen. Hoewel er wel door hen wel geld werd gespendeerd, werd het merendeel toch besteed aan het afbetalen van schulden. Toen de kredietcrisis in september een hoogtepunt bereikte, passeerde het Congres een pakket van 750 miljard dollar om het financiële systeem overeind te houden.  GM zou aanspraak maken op een deel van het pakket van 750 miljard voor financiële instellingen, dat daardoor waarschijnlijk moet worden vergroot.

 

Ondanks zijn gigantische problemen is General Motors een enorm omvangrijk bedrijf met 9,4 miljoen auto’s per jaar (25 duizend per dag) die worden geproduceerd in 25 landen. Er werken bij GM bijna 250 duizend mensen.  

 

Zie ook: Fusie GM en Chrysler gaat niet door.  

Obama vraagt Bush om steun voor de Amerikaanse auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Obama vraagt Bush om steun voor de Amerikaanse auto-industrie

Tijdens zijn eerste bezoek aan het Witte Huis heeft Barack Obama bij president Bush aangeklopt om de auto-industrie te hulp te schieten. Bush heeft aangegeven dat hij misschien wel steun wil geven in het kader van het zogenaamde ‘stimulus package’ maar dan moet er wel wat tegenover staan. Obama en de democraten in het Congres moeten hun oppositie tegen het vrijhandelsverdrag met Colombia staken. Voor dat laatste heeft Bush heel lang gevochten.

De regering Bush heeft tot nog toe geen oren gehad naar de roep om hulp van de auto-fabrikanten, ondanks het feit dat General Motors het einde van dit jaar waarschijnlijk niet haalt. Die kans is momenteel levensgroot aanwezig, aangezien alle kasreserves binnenkort op zullen zijn en GM dan geen zaken meer kan doen – GM verloor alleen in het derde kwartaal bijna zeven miljard dollar, de cumulatieve verliezen over de laatste vier jaar zijn bijna zeventig miljard dollar. Toevlucht tot de zogenoemde Chapter 11, vergelijkbaar met onze surséance van betaling, heeft GM kort geleden nog krachtig afgewezen. Toch zal er straks geen andere keus zijn. Het aandeel GM zakte gisteren met 23 procent tot 3,36 dollar, de laagste koers sinds 1946. De marktwaarde van GM (ongeveer 1,8 miljard dollar) is nog maar ongeveer twee procent van dat van Toyota.

 

Het zogenaamde ‘stimulus package’ maakt deel uit van een pakket maatregelen om de economie overeind te houden. In het najaar van 2007 waren daarover de eerste besprekingen tussen democraten en republikeinen en in januari 2008 werd een pakket van 107 miljard dollar door het Congres en Bush goedgekeurd. Het bedrag kwam ten goede aan mensen met lagere inkomens in de vorm van een cheque die zij in de lente kregen. Hoewel er wel door hen wel geld werd gespendeerd, werd het merendeel toch besteed aan het afbetalen van schulden. Toen de kredietcrisis in september een hoogtepunt bereikte, passeerde het Congres een pakket van 750 miljard dollar om het financiële systeem overeind te houden.  GM zou aanspraak maken op een deel van het pakket van 750 miljard voor financiële instellingen, dat daardoor waarschijnlijk moet worden vergroot.

 

Ondanks zijn gigantische problemen is General Motors een enorm omvangrijk bedrijf met 9,4 miljoen auto’s per jaar (25 duizend per dag) die worden geproduceerd in 25 landen. Er werken bij GM bijna 250 duizend mensen.  

 

Zie ook: Fusie GM en Chrysler gaat niet door.