Tata Nano nu wellicht toch ook naar Amerika

Op maandag 23 maart introduceerde Tata Motors zijn basisauto Nano op de thuismarkt voor een prijs van honderdduizend roepies of zo’n vijftienhonderd euro. Nu wil hij er ook mee naar Amerika.

Ratan Tata (71), de grote baas van het concern, zei op de salon van Genève al dat hij een Europese versie zal ontwikkelen (Nano Europe) en die vanaf 2011 op de markt zal brengen. Maar nu wil hij zelfs met z’n Nano naar Amerika. Tata heeft zijn strategie gewijzigd als gevolg van de recessie waarin de VS zijn beland. Tata denkt aan een marktintroductie in 2011 of 2012.
Eerder werd de Amerikaanse markt niet geschikt geacht omdat Amerikanen ‘geobsedeerd’ zijn door grote motoren. "Maar in deze economische situatie denken we dat er misschien toch plaats is voor de Nano in de VS", citeert Financial Times de Indiase grootindustrieel. Tata heeft geen indicatie gegeven van de prijs omdat de auto natuurlijk wel aan de ter plekke geldende veiligheids- en milieunormen moet gaan voldoen. Maar de Nano zal sowieso veel goedkoper moeten zijn dan de goedkoopste auto’s op de Amerikaanse markt, zoals een Hyudani Accent (tienduizend dollar). Tata zou de Amerikanen moeten overtuigen dat de auto veilig en betrouwbaar is en dat het uitzonderlijk veel waarde voor zijn geld biedt. Ratan Tata realiseert zich dat een introductie voor zijn bedrijf niet gemakkelijk zal zijn. "Want Amerika is weinig vergevingsgezind als het gaat om fouten."

 

Tata Nano nu wellicht toch ook naar Amerika - Automobielmanagement.nl

Tata Nano nu wellicht toch ook naar Amerika

Op maandag 23 maart introduceerde Tata Motors zijn basisauto Nano op de thuismarkt voor een prijs van honderdduizend roepies of zo’n vijftienhonderd euro. Nu wil hij er ook mee naar Amerika.

Ratan Tata (71), de grote baas van het concern, zei op de salon van Genève al dat hij een Europese versie zal ontwikkelen (Nano Europe) en die vanaf 2011 op de markt zal brengen. Maar nu wil hij zelfs met z’n Nano naar Amerika. Tata heeft zijn strategie gewijzigd als gevolg van de recessie waarin de VS zijn beland. Tata denkt aan een marktintroductie in 2011 of 2012.
Eerder werd de Amerikaanse markt niet geschikt geacht omdat Amerikanen ‘geobsedeerd’ zijn door grote motoren. "Maar in deze economische situatie denken we dat er misschien toch plaats is voor de Nano in de VS", citeert Financial Times de Indiase grootindustrieel. Tata heeft geen indicatie gegeven van de prijs omdat de auto natuurlijk wel aan de ter plekke geldende veiligheids- en milieunormen moet gaan voldoen. Maar de Nano zal sowieso veel goedkoper moeten zijn dan de goedkoopste auto’s op de Amerikaanse markt, zoals een Hyudani Accent (tienduizend dollar). Tata zou de Amerikanen moeten overtuigen dat de auto veilig en betrouwbaar is en dat het uitzonderlijk veel waarde voor zijn geld biedt. Ratan Tata realiseert zich dat een introductie voor zijn bedrijf niet gemakkelijk zal zijn. "Want Amerika is weinig vergevingsgezind als het gaat om fouten."