Peugeot Citroen lijdt fors verlies maar ziet herstel

PSA Peugeot Citroen heeft over de eerste jaarhelft een verlies geleden van 932 miljoen euro. Een jaar geleden boekte de Franse autofabrikant nog 733 miljoen winst.

Het verlies is voor een deel toe te schrijven aan buitengewone lasten van 506 miljoen, vooral voor de herstructurering en voor extra afschrijvingen. De omzet liep met 21,8 procent terug naar bijna 23,5 miljard. PSA, in grootte de tweede autofabrikant van Europa, denkt echter wel dat het herstel eind dit jaar in zal zetten. De operationele marge kwam uit op minus 3,5 procent tegen een plus van 3,7 procent in dezelfde periode vorig jaar. Mede dankzij een positieve kasstroom kon PSA de schuldenlast nog wel terugdringen van 2,9 naar 2,0 miljard euro. "Deze resultaten weerspiegelen de gevolgen van de slechte omstandigheden in Europa. De herstructureringen en de lancering van nieuwe modellen konden dat slechts ten dele compenseren,” zegt topman Philippe Varin die pasgeleden Christian Streiff opvolgde.
PSA heeft in de afgelopen zes maanden veertien procent minder auto’s verkocht. De voorraad kon echter wel worden teruggebracht van 628 duizend auto’s aan het begin van het jaar naar 431 duizend nu. Het bedrijf houdt er rekening mee dat de Europese autoverkopen over het hele jaar 2009 twaalf procent lager zullen uitkomen. In Europa, verreweg de belangrijkste markt voor Peugeot Citroen, kon het marktaandeel wel behouden blijven. "We bewegen mee in hetzelfde ritme als de rest van de sector.” PSA is daarbij tevreden over de verschillende sloopregelingen, die bij de Franse autofabrikant zelfs hebben geleid tot een verhoging van de productie in mei en juni. Verder doet PSA het goed in China en Brazilië met een groei van respectievelijk 18,4 procent en 4,1 procent.

Reacties

PSA is zeer beperkt voor wat betreft de markten. In Azie zijn zij bijna niet vertegenwoordigd, en in Amerika al helemaal niet. Fout fout fout.

Geplaatst door: Kees-kun op

Geachte heer Kun, Als u niet op de hoogte bent van de markten waar de PSA groep zich bevindt schrijf het dan niet op. Dit staat zo dom DE PSA groep is in alle continenten vertegenwoordigd behalve Noordamerika en Canada. Deze laatste 2 markten zijn zeer apart.Het is te kostbaar voor een kleine afzet daar modellen voor te ontwikkelen dat het commercieel niet haalbaar is. kijk maar eens wat de meeste Europese merken daar verkopen. Allemaal weinig ten opzichte van de totaal markt. PSA verkoop cijfers van 2009 : verkopen in Europa: 2.133.000,Zuid Afrika 232.000, China: 272.000, Rusland 41000 eenheden, totaal 3,2 millioen. Toch niet slecht zou ik zo zeggen

Geplaatst door: Hans Schreuder op
Peugeot Citroen lijdt fors verlies maar ziet herstel - Automobielmanagement.nl

Peugeot Citroen lijdt fors verlies maar ziet herstel

PSA Peugeot Citroen heeft over de eerste jaarhelft een verlies geleden van 932 miljoen euro. Een jaar geleden boekte de Franse autofabrikant nog 733 miljoen winst.

Het verlies is voor een deel toe te schrijven aan buitengewone lasten van 506 miljoen, vooral voor de herstructurering en voor extra afschrijvingen. De omzet liep met 21,8 procent terug naar bijna 23,5 miljard. PSA, in grootte de tweede autofabrikant van Europa, denkt echter wel dat het herstel eind dit jaar in zal zetten. De operationele marge kwam uit op minus 3,5 procent tegen een plus van 3,7 procent in dezelfde periode vorig jaar. Mede dankzij een positieve kasstroom kon PSA de schuldenlast nog wel terugdringen van 2,9 naar 2,0 miljard euro. "Deze resultaten weerspiegelen de gevolgen van de slechte omstandigheden in Europa. De herstructureringen en de lancering van nieuwe modellen konden dat slechts ten dele compenseren,” zegt topman Philippe Varin die pasgeleden Christian Streiff opvolgde.
PSA heeft in de afgelopen zes maanden veertien procent minder auto’s verkocht. De voorraad kon echter wel worden teruggebracht van 628 duizend auto’s aan het begin van het jaar naar 431 duizend nu. Het bedrijf houdt er rekening mee dat de Europese autoverkopen over het hele jaar 2009 twaalf procent lager zullen uitkomen. In Europa, verreweg de belangrijkste markt voor Peugeot Citroen, kon het marktaandeel wel behouden blijven. "We bewegen mee in hetzelfde ritme als de rest van de sector.” PSA is daarbij tevreden over de verschillende sloopregelingen, die bij de Franse autofabrikant zelfs hebben geleid tot een verhoging van de productie in mei en juni. Verder doet PSA het goed in China en Brazilië met een groei van respectievelijk 18,4 procent en 4,1 procent.

Reacties

PSA is zeer beperkt voor wat betreft de markten. In Azie zijn zij bijna niet vertegenwoordigd, en in Amerika al helemaal niet. Fout fout fout.

Geplaatst door: Kees-kun op

Geachte heer Kun, Als u niet op de hoogte bent van de markten waar de PSA groep zich bevindt schrijf het dan niet op. Dit staat zo dom DE PSA groep is in alle continenten vertegenwoordigd behalve Noordamerika en Canada. Deze laatste 2 markten zijn zeer apart.Het is te kostbaar voor een kleine afzet daar modellen voor te ontwikkelen dat het commercieel niet haalbaar is. kijk maar eens wat de meeste Europese merken daar verkopen. Allemaal weinig ten opzichte van de totaal markt. PSA verkoop cijfers van 2009 : verkopen in Europa: 2.133.000,Zuid Afrika 232.000, China: 272.000, Rusland 41000 eenheden, totaal 3,2 millioen. Toch niet slecht zou ik zo zeggen

Geplaatst door: Hans Schreuder op