Volgens automarkt-expert Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit van Duisburg-Essen probeert GM tijd te rekken om Opel uiteindelijk failliet te laten gaan. Dan kan GM zonder grote sociale verplichtingen afkomen van zijn fabrieken in Antwerpen, Bochum, Kaiserslautern en Ellesmere Port, zei hij tegen het Duitse persbureau dpa. "Je krijgt de indruk dat GM monopolie speelt met de fabrieken." General Motors zou de beslissing willen uitstellen tot na de verkiezingen in Duitsland op 27 september omdat daarna de politieke druk veel minder zal worden. Dudenhöffer denkt dat GM de voorkeur geeft aan RHJ International, de investeerder uit België. Die zal eerder bereid zijn (stukken van) Opel te zijner tijd weer terug te verkopen aan GM. "Zowel de bondsregering als de diverse deelstaten waarin zich Opel-vestigingen bevinden hebben zich uitgesproken tegen RHJ en voor Magna. Als GM kiest voor RHJ zou dat kunnen betekenen dat men de garanties voor de noodzakelijke leningen terugtrekt. Dan gaat Opel alsnog failliet. Dit is zeker een scenario dat GM precies onderzoekt", aldus Dudenhöffer.
GM en Magna vergaderen deze week opnieuw om te proberen de grote onenigheid die bestaat over de Russische activiteiten van Opel en over de toegang tot de patenten voor Magna en zijn Russische partner Sberbank. Het nieuwe (tijdelijke) bestuur van Opel heeft nog geen beslissing genomen over de deal. Magna zou ook enkele bezittingen claimen die in Rusland staan maar die niet (volledig) in het bezit zijn van Opel. Het gaat bijvoorbeeld over de joint venture van GM in Oezbekistan, de fabriek in Sint-Petersburg en de distributie van het merk Chevrolet in Rusland. Dat wordt geregeld door GMDAT (voortkomend uit Daewoo), de joint venture van GM in Zuid-Korea. General Motors komt ook in het geweer tegen de pogingen van Magna om het ‘intellectuele eigendom’ van GM toegankelijk te maken voor de Russische markt zonder dat er compensatie tegenover zou staan. Magna wil Opels gaan bouwen in Rusland samen met GAZ, de autofabriek van Oleg Derispaska. En Sberbank praat over samenwerken met Avtovaz (Lada), de grootste autofabrikant van Rusland.
Ondertussen zet de Duitse politiek druk op GM om voor 27 september een beslissing te nemen want dan zijn er in Duitsland verkiezingen. Duitse politici hebben een duidelijke voorkeur voor Magna omdat die minder banen zou gaan schrappen dan RHJ International. In verkiezingstijd willen politici niet in verbad gebracht worden met massaontslagen.