Fiat 500 op de Amerikaanse markt

De kleine Fiat 500 komt op de Amerikaanse markt. Binnenkort zal de auto ook in de fabriek van Chrysler in Toluca in Mexico van de band lopen. Fiat denkt de kleine retro-auto in de VS en in Zuid- en Midden-Amerika goed te kunnen verkopen.

Dat meldt tenminste Wallstreet Journal. Behalve de 500 zou ook een wat groter Fiat-model in de regio kunnen worden geproduceerd. Maar het kan problemen opleveren met de Amerikaanse vakbond UAW (United Auto Workers) die 55 procent-aandeelhouder is van Chrysler. De arbeiders van de veel goedkopere Mexicaanse fabriek worden door een Mexicaanse vakbond vertegenwoordigd en een functionaris van UAW zei niet in de Mexicaanse plannen van Fiat-Chrysler gekend te zijn. De arbeiders in Mexico kosten ongeveer eenachtste van hun Amerikaanse collega’s. Fiat denkt de 500 vooral goed te kunnen afzetten in Latijns-Amerikaanse markten zoals Brazilië. De beslissing om de 500 te bouwen in Mexico lijkt daarom heel verstandig. Bovendien zou Fiat nog handelen naar de letter van de overeenkomst met Chrysler (en de Amerikaanse staat). De vakbond UAW staat nu, als meerderheidsaandeelhouder, voor een belangenconflict.
Fiat nam (voor niks) twintig procent over van het failliete Chrysler LLC en moet daarvoor het Amerikaanse bedrijf weer op de been helpen met zuinige modellen. De topman van Fiat, Sergio Marchionne, is nu ook de baas bij Chrysler.

 

 

 

Fiat 500 op de Amerikaanse markt - Automobielmanagement.nl

Fiat 500 op de Amerikaanse markt

De kleine Fiat 500 komt op de Amerikaanse markt. Binnenkort zal de auto ook in de fabriek van Chrysler in Toluca in Mexico van de band lopen. Fiat denkt de kleine retro-auto in de VS en in Zuid- en Midden-Amerika goed te kunnen verkopen.

Dat meldt tenminste Wallstreet Journal. Behalve de 500 zou ook een wat groter Fiat-model in de regio kunnen worden geproduceerd. Maar het kan problemen opleveren met de Amerikaanse vakbond UAW (United Auto Workers) die 55 procent-aandeelhouder is van Chrysler. De arbeiders van de veel goedkopere Mexicaanse fabriek worden door een Mexicaanse vakbond vertegenwoordigd en een functionaris van UAW zei niet in de Mexicaanse plannen van Fiat-Chrysler gekend te zijn. De arbeiders in Mexico kosten ongeveer eenachtste van hun Amerikaanse collega’s. Fiat denkt de 500 vooral goed te kunnen afzetten in Latijns-Amerikaanse markten zoals Brazilië. De beslissing om de 500 te bouwen in Mexico lijkt daarom heel verstandig. Bovendien zou Fiat nog handelen naar de letter van de overeenkomst met Chrysler (en de Amerikaanse staat). De vakbond UAW staat nu, als meerderheidsaandeelhouder, voor een belangenconflict.
Fiat nam (voor niks) twintig procent over van het failliete Chrysler LLC en moet daarvoor het Amerikaanse bedrijf weer op de been helpen met zuinige modellen. De topman van Fiat, Sergio Marchionne, is nu ook de baas bij Chrysler.