Meer dan vierduizend van de geplande 10.500 banen die verdwijnen zijn Duitse banen. Dat heeft Siegfried Wolf, co-ceo van Magna, bekendgemaakt op een bijeenkomst in Frankfurt waar ook Herman Gref van Sberbank aanwezig was, zo meldt Financial Times.
Wolf bevestigde dat Magna misschien de fabriek in Antwerpen moet sluiten. Daar werken 2,6 duizend mensen aan de bouw van de Astra. Magna overweegt overigens ook andere opties, zoals het inzetten van de fabricage op contractbasis voor andere fabrikanten. Het vooruitzicht van het sluiten van de fabriek heeft de Belgische overheid doen besluiten een gesprek aan te vragen met eurocommissaris Neelie Kroes van mededinging. Kroes heeft al gezegd dat zij nauwgezet zal kijken naar de manier waarop de Duitse overheid zijn leningen gaat verstrekken. Die leningen waren nodig om de deal met Magna mogelijk te maken en Kroes heeft gezegd dat zij op dit punt een ferm standpunt zal innemen. Magna’s bod op Opel wordt gesteund door 4,5 miljard euro aan leningen en gegarandeerde kredieten, vooral van de Duitse overheid.
De Britse minister van economische zaken, Lord Mandelson, heeft de Europese Commissie al opgeroepen zich ervan te verzekeren dat de fabrieksluitingen zullen worden gebaseerd op commerciële belangen en niet op politieke overwegingen. De Britten hebben te maken met twee fabrieken van Vauxhall in Luton en Ellesmere Port.