Saab kansloos na afketsen overname Koenigsegg c.s

Nadat Koenigsegg en consorten heeft besloten Saab toch niet over te nemen van GM worden het voor het Zweedse merk opnieuw donkere dagen. De intentieverklaring was weliswaar door beide ondernemingen in augustus getekend maar de nodige financiën middelen waren er nog niet.

Daarop weigerde de Zweedse overheid Koenigsegg geld te lenen. Koenigsegg zei nog eens 425 miljoen dollar nodig te hebben om het plan te realiseren. Dat businessplan is nooit openbaar geworden maar was opgesteld samen met het Chinese staatsbedrijf Beijing Automotive Industry Holdings Company, ofwel BAIC, dat een belangrijke aandeelhouder zou worden in de Koenigsegg Groep. Bronnen binnen GM zeggen net zo verrast te zijn met het nieuws van de terugtrekking van Koenigsegg als iedereen, ook al waren er het afgelopen weekend aanwijzingen dat er problemen op komst waren. "Maar wij waren in de afsluitende fase," aldus de bron die anoniem wenst te blijven. Of mogelijke problemen met BAIC geleid hebben tot de beslissing is onbekend. De bron binnen GM zegt dat er geen andere kopers zijn.

Christian von Koenigsegg zei gisteren tegen de Amerikaanse media dat de financiering voor de deal rond was maar dat de complexiteit daarvan het onmogelijk maakte om tot een tijdige conclusie te komen hoe Saab weer winstgevend gemaakt zou kunnen worden. Hij zei letterlijk tegen CNN televisie: "Wij geloven in Saab… in hun modellengamma en wat de beloftes waren voor de toekomst. Het probleem is dat we nog steeds geen datum zien waarop de deal kan worden afgerond." Hij zei dat Koenigsegg Group niet met een vinger naar een schuldige voor het afkappen van de onderhandelingen wilde wijzen.

Zo lijken de dagen van Saab geteld, want GM heeft gezegd geen geld meer in de divisie te pompen. GM zal mogelijk volgende week komen met een verklaring. Niet over een mogelijke redding maar over het tijdstip waarop de poorten bij Saab definitief worden gesloten.

 

Saab kansloos na afketsen overname Koenigsegg c.s - Automobielmanagement.nl

Saab kansloos na afketsen overname Koenigsegg c.s

Nadat Koenigsegg en consorten heeft besloten Saab toch niet over te nemen van GM worden het voor het Zweedse merk opnieuw donkere dagen. De intentieverklaring was weliswaar door beide ondernemingen in augustus getekend maar de nodige financiën middelen waren er nog niet.

Daarop weigerde de Zweedse overheid Koenigsegg geld te lenen. Koenigsegg zei nog eens 425 miljoen dollar nodig te hebben om het plan te realiseren. Dat businessplan is nooit openbaar geworden maar was opgesteld samen met het Chinese staatsbedrijf Beijing Automotive Industry Holdings Company, ofwel BAIC, dat een belangrijke aandeelhouder zou worden in de Koenigsegg Groep. Bronnen binnen GM zeggen net zo verrast te zijn met het nieuws van de terugtrekking van Koenigsegg als iedereen, ook al waren er het afgelopen weekend aanwijzingen dat er problemen op komst waren. "Maar wij waren in de afsluitende fase," aldus de bron die anoniem wenst te blijven. Of mogelijke problemen met BAIC geleid hebben tot de beslissing is onbekend. De bron binnen GM zegt dat er geen andere kopers zijn.

Christian von Koenigsegg zei gisteren tegen de Amerikaanse media dat de financiering voor de deal rond was maar dat de complexiteit daarvan het onmogelijk maakte om tot een tijdige conclusie te komen hoe Saab weer winstgevend gemaakt zou kunnen worden. Hij zei letterlijk tegen CNN televisie: "Wij geloven in Saab… in hun modellengamma en wat de beloftes waren voor de toekomst. Het probleem is dat we nog steeds geen datum zien waarop de deal kan worden afgerond." Hij zei dat Koenigsegg Group niet met een vinger naar een schuldige voor het afkappen van de onderhandelingen wilde wijzen.

Zo lijken de dagen van Saab geteld, want GM heeft gezegd geen geld meer in de divisie te pompen. GM zal mogelijk volgende week komen met een verklaring. Niet over een mogelijke redding maar over het tijdstip waarop de poorten bij Saab definitief worden gesloten.