Misschien toch wel Duitse staatssteun voor Opel

Opel mag weer hopen op staatshulp. De Duitse regering heeft ondanks de aankondiging dat er 5.400 arbeidsplaatsen verdwijnen in Duitse fabrieken de eerste positieve signalen daarover afgegeven. Maar de werknemers gaan niet aan de sanering meebetalen.

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) noemde het behoud van de vier Duitse fabrieken een goed perspectief. Dat zou erop kunnen wijzen dat de bondsregering en de deelstaten toch nog hulp zullen bieden aan de sanering van Opel.

Aan de andere kant verhardt zich de relatie met de werknemersvertegenwoordiging. Vakbond IG Metall gaat de confrontatie aan en heeft een bijdrage van de werknemers aan de sanering van Opel ronduit afgewezen. Men is niet van plan de werknemers loon te laten inleveren om daarmee de afbouw van het aantal arbeidsplaatsen te helpen financieren. De vakbond maakt medewerking afhankelijk van de plannen van GM voor nieuwe modellen, investeringen en het aanboren van nieuwe markten. Volgens de vakbond is het Amerikaanse GM zowel financieel en conceptueel niet in staat voor een nieuwe start te zorgen. De herstructurering van Opel zou rond de 3,3 miljard euro kosten en dat bedrag kan GM niet ophoesten.

Ondertussen heeft GM de laatste termijn van het overbruggingskrediet van 1,1 miljard euro voor Opel aan Duitsland terugbetaald. De hulp aan GM/Opel zou de Duitse belastingbetaler dus uiteindelijk niets hebben gekost, aldus de regering.

Misschien toch wel Duitse staatssteun voor Opel - Automobielmanagement.nl

Misschien toch wel Duitse staatssteun voor Opel

Opel mag weer hopen op staatshulp. De Duitse regering heeft ondanks de aankondiging dat er 5.400 arbeidsplaatsen verdwijnen in Duitse fabrieken de eerste positieve signalen daarover afgegeven. Maar de werknemers gaan niet aan de sanering meebetalen.

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) noemde het behoud van de vier Duitse fabrieken een goed perspectief. Dat zou erop kunnen wijzen dat de bondsregering en de deelstaten toch nog hulp zullen bieden aan de sanering van Opel.

Aan de andere kant verhardt zich de relatie met de werknemersvertegenwoordiging. Vakbond IG Metall gaat de confrontatie aan en heeft een bijdrage van de werknemers aan de sanering van Opel ronduit afgewezen. Men is niet van plan de werknemers loon te laten inleveren om daarmee de afbouw van het aantal arbeidsplaatsen te helpen financieren. De vakbond maakt medewerking afhankelijk van de plannen van GM voor nieuwe modellen, investeringen en het aanboren van nieuwe markten. Volgens de vakbond is het Amerikaanse GM zowel financieel en conceptueel niet in staat voor een nieuwe start te zorgen. De herstructurering van Opel zou rond de 3,3 miljard euro kosten en dat bedrag kan GM niet ophoesten.

Ondertussen heeft GM de laatste termijn van het overbruggingskrediet van 1,1 miljard euro voor Opel aan Duitsland terugbetaald. De hulp aan GM/Opel zou de Duitse belastingbetaler dus uiteindelijk niets hebben gekost, aldus de regering.