Saab wellicht naar BAIC maar fabriek niet

General Motors is in gesprek met het Chinese BAIC, de op vier na grootste autofabrikant van China, over de verkoop van bepaalde bedrijfsonderdelen van Saab. Daaronder behoort productieapparatuur en technologische knowhow. BAIC heeft geen interesse in de Saab fabriek in Trollhättan.

De Chinezen zijn van plan in eigen land de productielijn van de oude 9-5 en de huidige 9-3 opnieuw te installeren en vandaar uit Saabs te bouwen. Door de overname van stukken Saab wil BAIC zijn productie opvoeren en zijn eigen technologische kennis up-to-date brengen. De rest van het automerk gaat vermoedelijk geliquideerd worden, inclusief de fabriek plus het hoofdkantoor. Meer dan drieduizend mensen in Zweden kunnen hierdoor hun baan verliezen.

Hoewel de gesprekken met BAIC redelijk concreet zijn, staat General Motors ook de andere partijen te woord die zeggen geïnteresseerd te zijn in Saab. Een flinke hindernis voor de andere gegadigden (waaronder Spyker) is dat zij hun bod willen laten afhangen van een definitieve goedkeuring van een 450 miljoen euro grote geldlening van de Europese Investering Bank. General Motors heeft geen trek in een dergelijke ontbindende voorwaarde en staat op het standpunt take it or leave it. Bovendien moet er voor het einde van het jaar helderheid zijn of de beoogde koper zijn financiering rond kan krijgen.  Op basis van deze randvoorwaarden lijkt alleen verkoop van stukken Saab aan BAIC een haalbare optie. De Chinese autofabrikant heeft in eigen land inmiddels een lening van 2,93 miljard dollar kunnen regelen. Het is nog niet duidelijk of BAIC de door haar te bouwen Saab modellen ook in Europa wil gaan verkopen. (www.autointernationaal.nl)

 

 

Saab wellicht naar BAIC maar fabriek niet - Automobielmanagement.nl

Saab wellicht naar BAIC maar fabriek niet

General Motors is in gesprek met het Chinese BAIC, de op vier na grootste autofabrikant van China, over de verkoop van bepaalde bedrijfsonderdelen van Saab. Daaronder behoort productieapparatuur en technologische knowhow. BAIC heeft geen interesse in de Saab fabriek in Trollhättan.

De Chinezen zijn van plan in eigen land de productielijn van de oude 9-5 en de huidige 9-3 opnieuw te installeren en vandaar uit Saabs te bouwen. Door de overname van stukken Saab wil BAIC zijn productie opvoeren en zijn eigen technologische kennis up-to-date brengen. De rest van het automerk gaat vermoedelijk geliquideerd worden, inclusief de fabriek plus het hoofdkantoor. Meer dan drieduizend mensen in Zweden kunnen hierdoor hun baan verliezen.

Hoewel de gesprekken met BAIC redelijk concreet zijn, staat General Motors ook de andere partijen te woord die zeggen geïnteresseerd te zijn in Saab. Een flinke hindernis voor de andere gegadigden (waaronder Spyker) is dat zij hun bod willen laten afhangen van een definitieve goedkeuring van een 450 miljoen euro grote geldlening van de Europese Investering Bank. General Motors heeft geen trek in een dergelijke ontbindende voorwaarde en staat op het standpunt take it or leave it. Bovendien moet er voor het einde van het jaar helderheid zijn of de beoogde koper zijn financiering rond kan krijgen.  Op basis van deze randvoorwaarden lijkt alleen verkoop van stukken Saab aan BAIC een haalbare optie. De Chinese autofabrikant heeft in eigen land inmiddels een lening van 2,93 miljard dollar kunnen regelen. Het is nog niet duidelijk of BAIC de door haar te bouwen Saab modellen ook in Europa wil gaan verkopen. (www.autointernationaal.nl)