Seat draait weer zwarte cijfers

Seat heeft vorig jaar voor het eerst in bijna tien jaar weer zwarte cijfers geschreven. De winst kwam uit op 143,5 miljoen euro terwijl in 2015 nog een bescheiden verlies van 7,3 miljoen euro werd geleden.

SEAT draait weer zwarte cijfers

"We hoeven niet langer geld toegestopt te krijgen van de Volkswagen Groep, we horen er nu echt bij en leveren onze bijdrage," zegt Luca de Meo, sinds eind 2015 CEO van het Spaanse merk dat al sinds 1986 van Volkswagen is.

De verbetering in de financiële situatie is te danken aan kostenbesparingen maar ook aan het succes van de eerste SUV van SEAT, de Ateca. SEAT is echter nog altijd wel zwaar afhankelijk van de Spaanse thuismarkt. Daar haalt het 17 procent van de omzet vandaan terwijl heel Europa goed is voor 90 procent van de verkopen. De Meo zelf maakt zich vooral zorgen over de snel toenemende populariteit van autodelen onder de jongeren, zegt hij in een interview met de Financial Times: "Er is eigenlijk geen één autobedrijf dat daar al een goed antwoord op heeft gevonden. Het probleem is ook dat we eigenlijk geen auto’s maken die geschikt zijn voor autodelen. Daarbij gaat het meestal om korte stukjes in de stad terwijl wij auto’s maken die 300.000 kilometer lang mee gaan en vier personen plus hun bagage mee kunnen nemen."

Seat draait weer zwarte cijfers - Automobielmanagement.nl

Seat draait weer zwarte cijfers

Seat heeft vorig jaar voor het eerst in bijna tien jaar weer zwarte cijfers geschreven. De winst kwam uit op 143,5 miljoen euro terwijl in 2015 nog een bescheiden verlies van 7,3 miljoen euro werd geleden.

SEAT draait weer zwarte cijfers

"We hoeven niet langer geld toegestopt te krijgen van de Volkswagen Groep, we horen er nu echt bij en leveren onze bijdrage," zegt Luca de Meo, sinds eind 2015 CEO van het Spaanse merk dat al sinds 1986 van Volkswagen is.

De verbetering in de financiële situatie is te danken aan kostenbesparingen maar ook aan het succes van de eerste SUV van SEAT, de Ateca. SEAT is echter nog altijd wel zwaar afhankelijk van de Spaanse thuismarkt. Daar haalt het 17 procent van de omzet vandaan terwijl heel Europa goed is voor 90 procent van de verkopen. De Meo zelf maakt zich vooral zorgen over de snel toenemende populariteit van autodelen onder de jongeren, zegt hij in een interview met de Financial Times: "Er is eigenlijk geen één autobedrijf dat daar al een goed antwoord op heeft gevonden. Het probleem is ook dat we eigenlijk geen auto’s maken die geschikt zijn voor autodelen. Daarbij gaat het meestal om korte stukjes in de stad terwijl wij auto’s maken die 300.000 kilometer lang mee gaan en vier personen plus hun bagage mee kunnen nemen."