Skoda wil in top vijf van Europa komen

Skoda Auto wil tot de vijf bestverkochte merken in Europa gaan behoren. Dat is een van de hoofdlijnen in de door CEO Thomas Schäfer onthulde Skoda Strategy 2030. Het merk is al hard op weg om het grootste Europese merk te worden op nieuwe markten als India, Rusland en in Noord-Afrika.

Net als alle andere merken richt ook Skoda zich sterk op elektrificatie met minstens drie nieuwe all-electric modellen waarmee EV’s tegen 2030 50 tot 70 procent van de Europese verkopen uit moeten maken. Financieel gesproken wil Skoda voorloper worden bij de kostenefficiëntie met een duurzaam rendement op de verkopen van minstens acht procent.

Merkwaarden

“Met die strategie bieden we specifieke antwoorden over hoe we met succes Skoda Auto door het transformatieproces sturen en ervoor zorgen dat de onderneming in 2030 in een nog sterkere positie verkeert dan vandaag de dag.’’ Skoda blijft echter wel trouw aan haar ‘merkwaarden’ eenvoud, menselijk en verrassend. Schäfer besteedt verder speciale aandacht aan thuisland Tsjechië, dat ontwikkeld moet worden tot e-mobiliteitshub om banen te behouden en nieuwe te creëren. In alle drie de Tsjechische fabrieken zullen e-componenten of elektrische auto’s worden gebouwd. In twee fabrieken worden al hoog-voltage batterijen gefabriceerd en dat wordt begin volgend jaar uitgebreid naar de derde.

Beter dan gemiddeld

Skoda was afgelopen maand in Nederland, na Kia, het tweede bestverkochte merk. De Skoda Enyaq iV was na de Volvo XC40 ook het best verkochte model. In Europa verkocht Skoda afgelopen maand met 53.238 exemplaren bijna driekwart meer auto’s dan een jaar eerder. Het merk uit de VW-stal doet het daarmee een stuk beter dan het gemiddelde waardoor Skoda haar Europese marktaandeel op kon voeren van 5,3 procent een jaar geleden naar 6,0 procent in mei 2021. Skoda wil dat aandeel verder zien te verhogen door versterking van het basisaanbod waarbij de nieuwe Fabia voor onder de 14.000 euro de toon zet. Daarnaast moet ook de uitbreiding van het aantal elektrische modellen een bijdrage leveren. De nieuwe modellen worden daarbij alle gepositioneerd onder de Enyaq iV, zowel wat prijs als wat afmetingen betreft.

Speciale doelen

Skoda zet tenslotte speciale doelen neer voor digitale klantervaring, duurzaamheid, diversiteit en opleidingen en training. Eén van de methoden is een Simply Clever User Experience waarmee elke klant ‘direct intuïtief een Skoda of één van de diensten moet kunnen gebruiken’. Een van de eerste projecten is een PowerPass voor het opladen van elektrische Skoda’s. Die pas komt beschikbaar in ruim 30 landen en biedt toegang tot meer dan 210.000 laadpunten in Europa. Verder wordt het virtuele showroomconcept, dat al in gebruik is in Nederland, België, Polen en Tsjechië, uitgebreid. In 2025 moet daarbij minstens één op de vijf nieuwe Skoda’s online verkocht worden.

Lees ook:
Herschikking Volkswagen Groep, Cupra zelfstandig als winstpakker

Skoda wil in top vijf van Europa komen - Automobielmanagement.nl

Skoda wil in top vijf van Europa komen

Skoda Auto wil tot de vijf bestverkochte merken in Europa gaan behoren. Dat is een van de hoofdlijnen in de door CEO Thomas Schäfer onthulde Skoda Strategy 2030. Het merk is al hard op weg om het grootste Europese merk te worden op nieuwe markten als India, Rusland en in Noord-Afrika.

Net als alle andere merken richt ook Skoda zich sterk op elektrificatie met minstens drie nieuwe all-electric modellen waarmee EV’s tegen 2030 50 tot 70 procent van de Europese verkopen uit moeten maken. Financieel gesproken wil Skoda voorloper worden bij de kostenefficiëntie met een duurzaam rendement op de verkopen van minstens acht procent.

Merkwaarden

“Met die strategie bieden we specifieke antwoorden over hoe we met succes Skoda Auto door het transformatieproces sturen en ervoor zorgen dat de onderneming in 2030 in een nog sterkere positie verkeert dan vandaag de dag.’’ Skoda blijft echter wel trouw aan haar ‘merkwaarden’ eenvoud, menselijk en verrassend. Schäfer besteedt verder speciale aandacht aan thuisland Tsjechië, dat ontwikkeld moet worden tot e-mobiliteitshub om banen te behouden en nieuwe te creëren. In alle drie de Tsjechische fabrieken zullen e-componenten of elektrische auto’s worden gebouwd. In twee fabrieken worden al hoog-voltage batterijen gefabriceerd en dat wordt begin volgend jaar uitgebreid naar de derde.

Beter dan gemiddeld

Skoda was afgelopen maand in Nederland, na Kia, het tweede bestverkochte merk. De Skoda Enyaq iV was na de Volvo XC40 ook het best verkochte model. In Europa verkocht Skoda afgelopen maand met 53.238 exemplaren bijna driekwart meer auto’s dan een jaar eerder. Het merk uit de VW-stal doet het daarmee een stuk beter dan het gemiddelde waardoor Skoda haar Europese marktaandeel op kon voeren van 5,3 procent een jaar geleden naar 6,0 procent in mei 2021. Skoda wil dat aandeel verder zien te verhogen door versterking van het basisaanbod waarbij de nieuwe Fabia voor onder de 14.000 euro de toon zet. Daarnaast moet ook de uitbreiding van het aantal elektrische modellen een bijdrage leveren. De nieuwe modellen worden daarbij alle gepositioneerd onder de Enyaq iV, zowel wat prijs als wat afmetingen betreft.

Speciale doelen

Skoda zet tenslotte speciale doelen neer voor digitale klantervaring, duurzaamheid, diversiteit en opleidingen en training. Eén van de methoden is een Simply Clever User Experience waarmee elke klant ‘direct intuïtief een Skoda of één van de diensten moet kunnen gebruiken’. Een van de eerste projecten is een PowerPass voor het opladen van elektrische Skoda’s. Die pas komt beschikbaar in ruim 30 landen en biedt toegang tot meer dan 210.000 laadpunten in Europa. Verder wordt het virtuele showroomconcept, dat al in gebruik is in Nederland, België, Polen en Tsjechië, uitgebreid. In 2025 moet daarbij minstens één op de vijf nieuwe Skoda’s online verkocht worden.

Lees ook:
Herschikking Volkswagen Groep, Cupra zelfstandig als winstpakker