Ook de subsidies voor elektrische bestelwagens zijn verlaagd, met omgerekend 1.170 tot 585 euro. Voor een elektrische motorfiets is de overheidsbijdrage teruggedraaid naar 585 euro terwijl dat eerst drie keer zo veel was.
Succes
Het Britse departement voor transport stelt dat de verkopen van elektrische voertuigen dit jaar al 89 procent hoger liggen dan in 2020. In het derde kwartaal had bijna een kwart van de in Groot-Brittannië verkochte nieuwe auto’s een stekker. Gezien dat succes is de aankoopsubsidie veel minder nodig dan in de beginfase van elektrisch rijden, aldus staatssecretaris Trudy Harrison. Wat nog wel beschikbaar is, wordt door de verlaging van de drempel vooral gericht op meer betaalbare modellen.
Te vroeg
Britse auto-organisaties vinden dat de maatregelen te vroeg komen. “Dit betekent dat nog maar een stuk of 20 EV-modellen in aanmerking komen voor de subsidie, wat de consument niet veel keus laat. Kopers vinden de aanschafkosten van een elektrisch model te hoog dus dit is een stap in de verkeerde richting,’’ zegt Nicholas Lyes van de automobilistenclub RAC.
Duitsland
In Duitsland zijn per 1 oktober de voorwaarden voor een subsidie voor plug-in hybride auto’s al verscherpt. Die modellen komen alleen nog in aanmerking als ze minstens 60 kilometer bereik hebben op de elektrische motor. De vorige regering heeft bepaald dat dat in 2024 80 kilometer wordt maar de pas in Berlijn aangetreden ploeg wil dat verder optrekken of de subsidie voor plug-in hybrides helemaal afschaffen. Zoals bekend gaan in Nederland vanaf volgende week, 1 januari, zwaardere eisen gelden voor het kopen van en rijden met een elektrische auto.
Lees ook:
Bestelauto Expo: Dieselbus is ten dode opgeschreven