Ruim 32 procent minder nieuwe auto’s verkocht in België

In België zijn in december 20.377 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is ruim 32 procent minder dan in dezelfde maand in 2020. Over heel 2021 komt de krimp van de Belgische automarkt uit op 11,2 procent naar 383.123 voertuigen. België doet het daarmee nog net iets slechter dan ons land waar de daling, zoals gemeld, is uitgekomen op 9,2 procent.

“Zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, blijven de inschrijvingen – die de voertuigafleveringen weerspiegelen – naar verluidt ver achter bij de vraag, terwijl de importeurs melding maken van een degelijk orderboek,’’ licht de autofederatie Febiac toe.

Zakelijk

BMW is Volkswagen in 2021 voorbijgestreefd op de Belgische automarkt, wat het feit onderstreept dat de verkopen daar nog meer afhankelijk zijn van zakelijke auto’s dan in veel andere landen. BMW wist afgelopen jaar zelfs 7 procent meer auto’s te registreren en kwam daarmee uit op 38.962 stuks. Volkswagen, jarenlang de lijstaanvoerder in België, daalde echter met bijna 14 procent naar 34.349 exemplaren.

Nummer drie, Peugeot, moest ruim 15 procent inleveren naar 28.479 auto’s. Audi, dat plek vier inneemt, hield de afzet nagenoeg stabiel met 28.016 stuks terwijl de top vijf wordt volgemaakt door Mercedes-Benz dat met 27.525 auto’s 13 procent minder verkocht. Direct daarop volgend is Renault met een min van 37 procent één van de grootste dalers.

Lees ook:
‘Vraag naar elektrische auto’s verdrievoudigd in België’

Ruim 32 procent minder nieuwe auto’s verkocht in België - Automobielmanagement.nl

Ruim 32 procent minder nieuwe auto’s verkocht in België

In België zijn in december 20.377 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is ruim 32 procent minder dan in dezelfde maand in 2020. Over heel 2021 komt de krimp van de Belgische automarkt uit op 11,2 procent naar 383.123 voertuigen. België doet het daarmee nog net iets slechter dan ons land waar de daling, zoals gemeld, is uitgekomen op 9,2 procent.

“Zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, blijven de inschrijvingen – die de voertuigafleveringen weerspiegelen – naar verluidt ver achter bij de vraag, terwijl de importeurs melding maken van een degelijk orderboek,’’ licht de autofederatie Febiac toe.

Zakelijk

BMW is Volkswagen in 2021 voorbijgestreefd op de Belgische automarkt, wat het feit onderstreept dat de verkopen daar nog meer afhankelijk zijn van zakelijke auto’s dan in veel andere landen. BMW wist afgelopen jaar zelfs 7 procent meer auto’s te registreren en kwam daarmee uit op 38.962 stuks. Volkswagen, jarenlang de lijstaanvoerder in België, daalde echter met bijna 14 procent naar 34.349 exemplaren.

Nummer drie, Peugeot, moest ruim 15 procent inleveren naar 28.479 auto’s. Audi, dat plek vier inneemt, hield de afzet nagenoeg stabiel met 28.016 stuks terwijl de top vijf wordt volgemaakt door Mercedes-Benz dat met 27.525 auto’s 13 procent minder verkocht. Direct daarop volgend is Renault met een min van 37 procent één van de grootste dalers.

Lees ook:
‘Vraag naar elektrische auto’s verdrievoudigd in België’