De Duitse autoverkopen vertoonden in februari een lichte plus van 3,2 procent naar 200.512 stuks. Ruim een op de drie van die auto’s ging naar een particuliere koper, de rest naar zakelijke gebruikers. Van de Model 3 van Tesla werden er 3.690 op een Duits kenteken gezet, in januari waren dat er maar 277. Tesla verkocht ook 2.254 exemplaren van de Model Y. Met die twee modellen samen kwam het Amerikaanse EV-merk ruim drie keer zo hoog uit als in februari 2021. Tesla werd daarmee nog wel afgetroefd door Polestar dat een groei met 250 procent liet zien met een wel veel meer bescheiden aantal van 364 auto’s.
Importmerken
Bij de importmerken waren er ook goede groeicijfers voor Dacia met een plus van 123 procent en Honda dat de verkopen bijna verdubbelde. Merken als Land Rover, Citroen maar ook Renault verkochten echter nog altijd minder auto’s aan de Duitsers. Wat de Duitse merken betreft, zijn de verschillen in verkopen vergeleken met begin vorig jaar veel geringer. Zo verkocht Mercedes 9,5 procent meer auto’s en kwam Porsche 4,9 procent hoger uit. Smart, Ford, Volkswagen, Opel, BMW en Audi verkochten alle minder auto’s dan in februari vorig jaar. Volkswagen houdt met 18,4 procent wel het grootste marktaandeel in handen.