Ssangyong weet verlies te beperken

Ssangyong Motor, het in financieel zwaar weer verkerende Zuid-Koreaanse autobedrijf, heeft in het tweede kwartaal het verlies weten terug te draaien tot rond de 23 miljoen euro. Een jaar eerder kwam het verlies in die periode nog zes keer zo hoog uit.

De verbetering is grotendeels te danken aan een groei van de export van in Zuid-Korea gebouwde auto’s. “Een hogere export en brede kostenbesparingen in het hele bedrijf hebben geholpen om de situatie te verbeteren wat heeft geleid tot het beperken van de verliezen,” aldus een kwartaalbericht.

Ssangyong, dat nog steeds verkrijgbaar is in Nederland, wil de komende tijd meer modellen op de Europese markt lanceren. In Zuid-Korea is inmiddels ook een volledig nieuwe Torres SUV op de markt gebracht. De elektrische versie daarvan moet volgend jaar worden gelanceerd. Tegen 2030 moeten alle modellen in een elektrische uitvoering beschikbaar zijn maar Ssangyong laat dan de benzine-versies nog niet schieten.

Overname moeilijkheden

Ssangyong zit al geruime tijd in een faillissementsprocedure. Een overnamepoging door de Zuid-Koreaanse bussenbouwer Edison Motors liep uiteindelijk op niets uit maar begin vorige maand werd bekend dat het autobedrijf uiteindelijk is ingelijfd door staalconcern KG Consortium. Ssangyong werkt nu aan een nieuw herstelplan dat het binnenkort hoopt te presenteren.

Lees ook:

Koreaans staalbedrijf koopt SsangYong 

Ssangyong weet verlies te beperken - Automobielmanagement.nl

Ssangyong weet verlies te beperken

Ssangyong Motor, het in financieel zwaar weer verkerende Zuid-Koreaanse autobedrijf, heeft in het tweede kwartaal het verlies weten terug te draaien tot rond de 23 miljoen euro. Een jaar eerder kwam het verlies in die periode nog zes keer zo hoog uit.

De verbetering is grotendeels te danken aan een groei van de export van in Zuid-Korea gebouwde auto’s. “Een hogere export en brede kostenbesparingen in het hele bedrijf hebben geholpen om de situatie te verbeteren wat heeft geleid tot het beperken van de verliezen,” aldus een kwartaalbericht.

Ssangyong, dat nog steeds verkrijgbaar is in Nederland, wil de komende tijd meer modellen op de Europese markt lanceren. In Zuid-Korea is inmiddels ook een volledig nieuwe Torres SUV op de markt gebracht. De elektrische versie daarvan moet volgend jaar worden gelanceerd. Tegen 2030 moeten alle modellen in een elektrische uitvoering beschikbaar zijn maar Ssangyong laat dan de benzine-versies nog niet schieten.

Overname moeilijkheden

Ssangyong zit al geruime tijd in een faillissementsprocedure. Een overnamepoging door de Zuid-Koreaanse bussenbouwer Edison Motors liep uiteindelijk op niets uit maar begin vorige maand werd bekend dat het autobedrijf uiteindelijk is ingelijfd door staalconcern KG Consortium. Ssangyong werkt nu aan een nieuw herstelplan dat het binnenkort hoopt te presenteren.

Lees ook:

Koreaans staalbedrijf koopt SsangYong