Dat heeft Christian Weisbrich, CDU-afgevaardige in het parlement van Noordrijn-Westfalen, verklaard. De investering zou banen moeten redden als alternatief voor de eventuele sluiting van de Opel-fabriek in Bochum en de verkoop van een fabriek in Eisenach. Bij Opel werken in Duitsland 26 duizend mensen in de Opel-fabrieken.
De Duitse deelstaten waar de Opel fabrieken gevestigd zijn (Rüsselsheim, Bochum, Eisenach en Kaiserslautern), zijn bereid om een aandeel te nemen in het beroemde Duitse merk. De deelstaten willen zo de vier fabrieken open houden en werkgelegenheid veilig stellen. Onduidelijk is of de Britse regering voor wat betreft de Vauxhall fabrieken in Luton en Ellesmere Porte bereid is te participeren in de uitkoop. Omdat Opel altijd als onderdeel van een Amerikaanse concern heeft gefunctioneerd, kan het zelf geen toegang krijgen tot de kapitaalmarkten. Daarmee zijn het verlenen van staatsgaranties voor leningen een loze toezegging. Opel heeft zelfs geen eigen bankrekening. Ondernemingsraad voorzitter Klaus Franz pleit al langer voor een verzelfstandiging van Opel; hij verwacht van General Motors geen enkel heil meer.  

Zowel GM als Chrysler zijn nog druk bezig met het afronden van de herstructureringsplannen die ze bij de Amerikaanse regering hebben moeten indienen, als voorwaarde om extra staatssteun te krijgen. De deadline daarvoor liep gisteren (17 februari) af.
Als GM genoegen neemt met een minderheidsbelang in Opel kunnen anderen zich gaan ontfermen over de redding van deze autofabrikant. Tegelijkertijd houdt General Motors zo toegang tot de waardevolle platforms en motorentechnologie van Opel die men nodig heeft voor de eigen Noord-Amerikaanse modellen.

(www.autointernationaal.nl)