Minister van financien Peer Steinbruck wil eventueel wel bijspringen maar heeft gewaarschuwd dat dat de staat veel geld gaat kosten. Duitsland lijkt vooral wakker geworden na een alarmerend verhaal in sensatiekrant Bild dat Opel nog maar voor enkele maanden geld in kas zou hebben. Inmiddels wordt al gesproken van een mogelijk faillissement dat dan 25 duizend werknemers bij Opel zelf en nog eens zoveel in de toeleverende industrie hun baan kan kosten. De toezichtsraad van Opel komt aanstaande vrijdag (27 februari) bij elkaar om de crisis te bespreken. Volgens een woordvoerder moeten dan de eerste lijnen van een reddingsplan wel duidelijk zijn.
En dat is nodig omdat minister Steinbruck pas over staatssteun wil praten als hij eerst een goed plan op tafel krijgt. ”Als zoveel duizenden mensen werkloos worden, kost ons dat miljarden aan uitkeringen. Het is dan zinvoller om te hulp te komen zodat ze hun eigen loon kunnen blijven verdienen,” aldus de minister. In Duitsland wordt er vanuit gegaan dat ook de toekomst van Opel binnen General Motors ter discussie komt te staan. Daarbij wordt gekeken naar Saab dat inmiddels weliswaar uitstel van betaling heeft gekregen maar nadrukkelijk streeft naar een zelfstandige toekomst.
Ook in België zijn de autoriteiten in het geweer gekomen omdat de toekomst van de grote Opel-fabriek in Antwerpen eveneens op het spel staat. Vlaamse ministers gaan deze week op bezoek bij het hoofdkwartier van GM in Detroit om over ‘een groene toekomst’ voor Opel Antwerpen te praten. In dat geval is de landsregering bereid financieel bij te springen en ook een koppeling leggen met Flanders Drive, het Vlaams innovatieplatform van bedrijven die toeleveren aan de auto-industrie.