PSA zal wellicht een tweede joint venture aangaan in China, als onderdeel van het plan de overzeese verkopen te vergroten en de concurrentie aan te gaan met de grote partijen Volkswagen, Toyota en Honda. Dat zei topman Philippe Varin bij de presentatie van de halfjaarcijfers deze week waarbij PSA bijna een miljard verlies moest rapporteren.
Peugeot Citroën gaat zijn gamma, dat vooral bestaat uit kleine en middelgrote hatchbacks en powertrains met dieselmotoren in Europa, passend maken voor de markten die snel groeien, zoals Brazilië en China. Daarvoor moeten er meer sedans, pick-ups en benzinemotoren met automatische versnellingsbakken komen. Varin zegt in Financial Times dat PSA een wereldspeler moet worden om groei te kunnen realiseren. Peugeot Citroën verkoopt ongeveer eenderde deel van zijn productie buiten Europa en verliest daar geld omdat de verkoopvolumes daar te klein zijn om de kosten voor ontwikkeling en distributie te dekken.
In China bouwt Peugeot Citroën auto’s met Dongfeng maar Peugeot is er ingehaald door de concurrentie. Peugeot had in 2000 in China nog een marktaandeel van negen procent, dat is nu nog maar drie procent. De eerste prioriteit is groeien met de jouint venture Dongfeng maar PSA overweegt ook een tweede samenwerking, aldus de nieuwe topman. De regering van China eist van buitenlandse autofabrikanten dat zij joint ventures aangaan met plaatselijke partijen. "Volkswagen, GM en de Japanse merken hebben twee joint ventures, wij hebben er maar een." PSA zag zijn afzet in Europa afnemen met ruim veertien procent in het eerste halve jaar, maar in in Brazilië steeg de verkkopp met vier procent ien in China zles met ruim achttien.