Dat heeft financieel topman Axel Strotbek aan het Duitse branchevakblad Automobilwoche laten weten. Er wordt 920 miljoen euro uitgetrokken voor Ingolstadt en 970 miljoen euro voor Neckarsulm. Eerder deze week maakte concurrent Daimler bekend dit en volgend jaar zo’n drie miljard euro te zullen investeren in z’n Duitse fabrieken. Ondanks de economische crisis heeft Audi amper gesnoeid in het personeelsbestand. Eind september 2008 werkten er wereldwijd 58,6 duizend mensen voor Audi, eind september dit jaar 58,4 duizend.
Audi zal niet alleen in Duitse fabrieken investeren, maar ook in de vestiging in Brussel, het voormalige Volkswagen Vorst. Daar wordt fors geïnvesteerd met het oog op de nieuwe A1. Dit model arriveert mei 2010 in de showrooms. De productiecapaciteit is vooralsnog op tachtigduizend eenheden per jaar gepland. In eigen land wil Audi de nieuwe A7 gaan bouwen, een model waarmee men de Mercedes-Benz CLS wil gaan beconcurreren.

In totaal  wil Audi in de periode tot 2015 veertig nieuwe modellen op de markt brengen. Het premiummerk kan dit modellenoffensief financieren dankzij het uitstekende rendement dat wordt behaald. Ondanks de mondiale afzetcrisis op de automarkt ligt die momenteel boven de vijf procent. Audi kan de hoge marges realiseren omdat zij relatief voordelig via moederconcern Volkswagen kan inkopen. Ook worden er veel componenten gedeeld met de zustermerken. Concurrenten als BMW en Daimler hebben hiervoor veel minder mogelijkheden. (autointernationaal.nl)