Samen met Volvo, Ikea en Abba behoort Saab tot de trots van het Zweedse volk en op het moment hangt er een groot spandoek op de gevel met de tekst: een nieuw tijdperk is begonnen. De tekst staat boven een afbeelding van de nieuwe 9-5 die volgend jaar in de showroom zou komen te staan maar die plannen zijn nu onzeker, samen met de toekomst van het hele bedrijf. Het lot van Saab zou iets zekerder kunnen zijn na de vergadering van de raad van bestuur van GM op dinsdag 1 december in Detroit. De Amerikanen twijfelen of ze een nieuwe eigenaar moeten zoeken voor Saab of dat ze het dochterbedrijf failliet moeten laten gaan.

In Trollhättan, de thuishaven van Saab met 45 duizend inwoners, heerst een stemming van verslagenheid enerzijds en ontkenning anderzijds. "We zijn hier wel aan slecht nieuws gewend. We wachten gewoon op dinsdag", zegt een productiemedewerker in The Financial Times. Sluiting van de fabriek zou voor Trollhättan desastreus zijn omdat er 3,5 duizend mensen werken en nog eens vijftienduizend mensen indirect van de fabriek afhankelijk zijn. Bovendien zou de nationale trots natuurlijk gekrenkt worden.

Er is nog een beetje hoop omdat verschillende investeerders GM zouden hebben benaderd nadat Koenigsegg zich terugtrok. Onder hen zou zich een groep Amerikaanse investeerders bevinden onder leiding van Merbanco, een bank uit Wyoming. Ook BAIH (Beijing Automotive Industry Holding) uit China blijft interessant. BAIH maakte al deel uit van het consortium met Koenigsegg en zou nu misschien te bewegen zijn meer te doen om gelijke tred te houden met andere Chinese merken die uit het buitenland technologie en merken kopen. Maar industriële analisten denken dat GM er geen zin in heeft langdurig te zoeken naar een koper terwijl Saab elke dag alleen maar geld kost. Velen denken dat het sowieso niet mogelijk is een succes te maken van een kleinschalig merk in tijden van overcapaciteit.