Het gaat erom dat de Clio’s III en de IV vanaf 2013 voor de thuismarkt in Frankrijk gebouwd zullen blijven worden. Het beraad vond plaats nadat de Franse president vorige week woensdag had gezegd dat er geen sprake van kan zijn dat Renault de nieuwe Clio in Turkije gaat maken. ‘We geven niet allerlei financiële steun aan de automobielindustrie met het effect dat onze fabrieken het land verlaten’, aldus Sarkozy. ‘Het is echt niet zo dat louter omdat bedrijven tegenwoordig mondiaal opereren, ze geen nationaliteit meer hebben.’

Zijn uitlatingen waren opmerkelijk, vanwege een conflict tussen de president vorig jaar met eurocommissaris van mededinging Neelie Kroes. Sarkozy stelde toen dat, in ruil voor een steunpakket ter waarde van zes miljard euro aan de Franse autosector, het niet de bedoeling was dat die productie van auto’s in andere landen zou opzetten. Hij noemde toen Tsjechië met naam en toenaam.

Sarkozy’s opstelling veroorzaakte destijds veel irritatie in de EU, terwijl eurocommissaris Kroes Parijs om opheldering vroeg. Tsjechië, op dat moment voorzitter van de EU, belegde zelfs een ingelaste EU-top om te praten over protectionisme. De Franse regering zegde Kroes vervolgens toe dat het steunregime voor de autofabrikanten niet gekoppeld is aan de eis in Frankrijk te blijven produceren.

Renault-ceo Ghosn zei zaterdag dat zijn concern de door het Turkije-besluit bedreigde fabriek in Flins bij Parijs blijft gebruiken. Renault zet in Flins in op een nieuwe elektrische auto. (bron: FT/FD)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding